Sökning: "konsumtion mönster"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden konsumtion mönster.

  1. 1. Dålig stämning i kyldisken? Konsumentens uppfattning av Oatlys marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Fahlström; Mimmi Olsson; [2024-02-12]
    Nyckelord :Oatly; Marknadsföring; Differentiering; Konsumentuppfattning; Beteendeförändring;

    Sammanfattning : Inledning: Som svar på den långa traditionen av mejerikonsumtion producerar varumärket Oatly alternativa produkter framställda på havre (Oatly, u.å). LÄS MER

  2. 2. Begränsade val eller oändliga möjligheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Wilma Karlsson; Emmy Stina le Grand; Tove Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Gender; Children’s clothing; Aesthetics; Gender typed clothing; Identity; Parents consumption; Genus; Barnkläder; Estetik; Könskodade kläder; Identitet; Föräldrars konsumtion;

    Sammanfattning : Med utgångspunkten att kläder kan vara laddade med budskap om identitet, könsroller och barns tidiga uppfattning om dessa budskap formulerades studiens syfte: att förstå småbarnsföräldrars attityder och inställningar till uppdelningen av pojk- och flicksortiment. Studien ämnar vidare att förstå konsumenters bakomliggande drivkrafter vid konsumtion av barnkläder med målet att undersöka om marknadens utbud stämmer överens med efterfrågan. LÄS MER

  3. 3. Delikatessdisken - En observationsstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sandra Näsholm; Linnea Hansson; [2023]
    Nyckelord :Delikatessdisken; måltidsrum; konsumtionsmiljö; FAMM;

    Sammanfattning : Bakgrund: Delikatessdisken har utvecklats under många år och var först en del av torghandel. På grund av hygien och tillgänglighet har handelsplatsen därefter tagit sin plats i saluhallar och sedan även i matvarubutiker. I delikatessdisken kan man hitta produkter som kött, fisk, grönsaker och mejerier. LÄS MER

  4. 4. Med en enkel tulipan.. : En kvalitativ studie om hur blommor värderas och konsumeras, samt hur det kan tillämpas i visuell kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Andersson; Julia Nordmark; [2023]
    Nyckelord :consumption; qualitative interview; visual communication; branding; habitus; flowers; konsumtion; kvalitativ intervju; visuell kommunikation; varumärke; habitus; blommor;

    Sammanfattning : Studien ska undersöka unga kvinnors värderingar, samt varför denna grupp konsumerar blommor, för  att bidra med fördjupad kunskap om hur konsumtionsmönster påverkas av sociologiska aspekter, för att belysa den inverkan det kan ha på visuell kommunikation. Genom en kvalitativ intervjustudie ämnar författarna få insikt i unga kvinnors synsätt kring blomsterkonsumtion, och den empiriska datan ska användas i syfte att exemplifiera hur blomsterbutiker kan tilltala unga kvinnor genom visuell kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Om hållbarhet i textilindustrin : Främjar lagstiftningen klimatmålen?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Edith Englund; [2023]
    Nyckelord :handelsrätt; hållbarhet; textilindustri; mode; modeföretag;

    Sammanfattning : Textilindustrin är en industri som bidrar till höga utsläpp av växthusgaser som påverkar miljön negativt. Uppsatsen behandlar hur lagstiftningen i Sverige styr modeföretags hållbarhetsrapportering och huruvida lagstiftningen främjar tre indikatorer i form av delmål som ingår i mål 12 om hållbar konsumtion och produktion från de globala målen. LÄS MER