Sökning: "konsumtion påverkar samhället"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden konsumtion påverkar samhället.

  1. 1. Har miljöfaktorer betydelse när konsumenter väljer livsmedel? En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Evelina Pettersson; Madelene Heikkinen; [2024]
    Nyckelord :Environment; food choices; consumers; Miljö; livsmedelsval; konsumenter;

    Sammanfattning : Bakgrund Livsmedelsval som människor gör påverkar både hälsan och miljön. FN:s klimatpanel har fastställt att de globala utsläppen behöver minska med nästan 50% fram till 2030. Det krävs att konsumenter reflekterar över sina livsmedelsval för att samhället ska uppnå en mer hållbar konsumtion och produktion. LÄS MER

  2. 2. Identitetsskapande genom hållbar konsumtion : En kvantitativ studie av miljöbilar ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Alexander Braxell; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Klimatfrågan är en av dagens mest aktuella frågor och på internationell och nationell nivå beslutas om miljömål i samhället. Strävan efter hållbarhet genomsyrar alla områden och då transportbranschen med höga utsläpp för personbilar bidrar negativt till klimatet ställs krav på att införa nya miljövänliga lösningar. LÄS MER

  3. 3. Konsumtionskultur och digital (o)jämlikhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Jonatan Kvist; [2023]
    Nyckelord :Konsumtion; kultur; sociala relationer; digitalisering; digital ojämlikhet; tekniskt kapital; framväxande kulturellt kapital; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om konsumtionskultur och digital (o)jämlikhet. Konsumtionskultur syftar till hur konsumtion i det moderna samhället blir till en bisyssla för individen och ett sätt för individen att utmärka sig och erhålla en viss status, eller distinktion, från sin omgivning. LÄS MER

  4. 4. Konsumtionshets i sociala medier : en analys av influencers och konsumtionskultur

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Matilda Åhlén; Mathilde Treschow; Tindra Rinman; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; Youtube; Influencers; Konsumtion; Konsumtionskultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : “Konsumtionshets i sociala medier - En analys av influencers och konsumtionskultur” är författad av Matilda Åhlén, Tindra Rinman och Mathilde Treschow inom Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. Uppsatsen undersöker influencers roll i dagens konsumtionskultur, närmare hur de upprätthåller och påverkar de attityder till konsumtion som förekommer. LÄS MER

  5. 5. Cirkulära företag i en linjär värld : En kvalitativ studie om upplevda hinder för cirkulär ekonomi inom svenska textil- och klädindustrin

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Albin Hagström; Moa Nordin; [2023]
    Nyckelord :Cirkulär ekonomi; Startup; Textil- och klädindustrin;

    Sammanfattning : Klimatkrisen är en av våra största utmaningar i modern tid. Vi blir allt oftare utsatta för olika naturkatastrofer som både påverkar jordens befolkning, och även hela ekosystem. Under de senaste åren så har allt fler anammat en mer västerländsk livsstil vilket har bidragit till en större konsumtion och utnyttjande av resurser. LÄS MER