Sökning: "konsumtion socialpsykologisk"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden konsumtion socialpsykologisk.

  1. 1. MEDIERAD INTERAKTION : En kvalitativ studie som visar på ungdomars nya vanor och beroende av gemenskap

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Susanna Lagerlöf; Ulrika Libäck; [2011]
    Nyckelord :ungdomar; internet; sociala band; symbolisk interaktionism; adolescens; social responsivitet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utifrån en socialpsykologisk ansats synliggöra våra respondenters berättelser och tankar och då främst i deras medierade interaktioner med olika grupper.Detta har vi undersökt utifrån en hermeneutisk ansats genom kvalitativa intervjuer med elever i en skolklass där vi valde att fokusera på deras medierade interaktioner. LÄS MER

  2. 2. Reflektionen i skyltfönstret : En kvalitativ studie om hur unga vuxna påverkas av ett konsumistiskt samhälle

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Per Alverbratt; Johan Wiezell; [2010]
    Nyckelord :Konsumtion; identitet; symbolisk interaktionism; livsstil;

    Sammanfattning : Denna studie utfördes med syftet att skapa en socialpsykologisk förståelse utifrån ett symboliskt interaktionistiskt perspektiv för hur ett konsumistiskt samhälle påverkar åtta unga vuxnas identitet. Studien vilar på en socialkonstruktionistisk grund och vänder sig till läsare inom den symboliskt interaktionistiska diskursen. LÄS MER

  3. 3. Att konsumera lycka : En socialpsykologisk kandidatuppsats om synen och positioneringen av lycka i det moderna konsumtionssamhället

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Jon Wennerström; [2010]
    Nyckelord :Konsumtion; lycka; socialkonstruktionism; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Det moderna konsumtionssamhället är en konstant föränderlig och komplex social organism inom vilken dess individer verkar och påverkar. Denna uppsats målsättning är att kritiskt granska den inverkar tv-mediets utbud har för inverkan på individen och dess förhållande till lycka. LÄS MER