Sökning: "konsumtion stockholms universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden konsumtion stockholms universitet.

  1. 1. Hållbar konsumtion och produktion, ett sociovetenskapligt dilemma : - En analys av högstadieelevers argumentation inom vegetarisk kost.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Richard Högfeldt; [2023]
    Nyckelord :SEE-SEP; Argumentation; Socioscientific Issues SSI ; Sustainable development; Sustainable consumption and production; vegetarian diet;

    Sammanfattning : This study intended to examine Swedish upper secondary school students' argumentation related to the socioscientific issues about sustainable consumption and production, where the students take a position more specifically about a vegetarian diet. Examining sustainable development as an SSI becomes natural here as it is a constantly emerging feature in both the media but also within the school where it is used to give students a developing knowledge to be able to make informed decisions for future problems. LÄS MER

  2. 2. När miljön är på modet : En diskursanalys av konsumenters inställningar till modeindustrin och hållbara alternativ

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Freja Scott; [2023]
    Nyckelord :modeindustrin; fast fashion; massproduktion; second hand; begagnade kläder; hållbarhet; cirkulär ekonomi; konsumtion; identitet; status; hygien;

    Sammanfattning : Modeindustrin har en av de främsta och mest skadliga rollerna i den rådande vanvården av planeten, som gör sig ständigt påmind i olika samhälleliga forum. Uppkomsten av så kallad fast fashion har sedan millennieskiftet exempelvis bidragit till den ökande mängden utsläpp och avfall samt den alltmer akuta uttömningen av naturresurser. LÄS MER

  3. 3. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Amanda Gyunda; [2023]
    Nyckelord :Genus; Genusvetenskap; Mångfald; Representation; Jämlikhet; Intersektionalitet; Postkolonialism; Kriskommunikation; Varumärkeskris; Makt; Bourdieu; Kapital; Arla; Bris; Mathem; Kapitalism; Sjal; Slöja; Diskursanalys; Förgivettagande; Subjektsposition;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER

  4. 4. Kärlek genom konsumtion : Lanseringen och legitimeringen av Alla Hjärtans dag i Sverige 1956–1971

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer

    Författare :Sofia Hållsten; [2023]
    Nyckelord :Valentine’s day; advertising history; Americanization; consumption; commercialism; Alla Hjärtans dag; reklamhistoria; NK; amerikanisering; konsumtion; kommersialism;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how the holiday Valentine’s day was introduced in Sweden during the 1950’s. The essay reviews the topic from the field of economic history, with focus on advertising history in Sweden during the first half of the 20th century. LÄS MER

  5. 5. Implementeringen av en ny kursplan i hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Sofia Eriksson Grönberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Den 1 juli 2022 börjar den nya läroplanen Lgr 22 att gälla. I kursplanen för hem- och konsumentkunskap har mer fokus lagts på kunskapsområdet privatekonomi och konsumtion. LÄS MER