Sökning: "konsumtion traditioner"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden konsumtion traditioner.

  1. 1. FISK DIREKT FRÅN BÅTEN: En socialantropologisk studie om konsumtionen av färsk fisk och skaldjur på svenska västkusten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Sandra Celin; [2023-09-27]
    Nyckelord :Småskaligt fiske; konsumtionsval; identitet; hållbart konsumerande; kulturarv;

    Sammanfattning : Hur vi väljer att konsumera säger något om oss människor, och konsumtion är en del av vår personliga identitet. Samtidigt är de konsumtionsval som vi gör påverkade av omgivningen, såsom påtryckningar av familj och samhället vi lever i. LÄS MER

  2. 2. Framtidens mat : Hur resonerar konsumenter kring matval och hållbarhet idag och för framtiden?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Alice Clivemo; Maja Svensson; [2020]
    Nyckelord :Behavior; Future food; food choices; trendspotting; sustainability; Beteendemönster; framtidens mat; hållbarhet; matval; trendspaning;

    Sammanfattning : Matval styrs av flera olika aspekter, vilket gör det komplext. Detta innebär också att det ofta är svårt att styra konsumenten att förändra sina matval till att bli mer hållbara. Studiens syfte är att ur ett hållbarhetsperspektiv undersöka hur konsumenter resonerar kring matval idag och för framtiden. LÄS MER

  3. 3. Hur framhåller företag traditioner?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sandra Jasim al Koufaishi; Jenny Söderlund; [2020]
    Nyckelord :Marknadsföring; tradition; ritual; konsumtion; kulturell mening; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Hur framhåller företag traditioner? En kvalitativ studie av hur företag använder och skapar traditioner och ritualer i marknadsföringssyfte. Seminariedatum: 2020-06-03 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Sandra Jasim Al Koufaishi, Jenny Söderlund Handledare: Oskar Christensson Fem nyckelord: Marknadsföring, tradition, ritual, konsumtion, kulturell mening Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka och förstå hur företag knyter an fenomen till sitt varumärke, samt huruvida företags användning och skapande av traditioner och ritualer påverkar konsumentbeteenden. LÄS MER

  4. 4. Kooperativa identiteter : En kvalitativ studie av KF:s motstridiga företagsideal 1977-1987

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Karin Eklann; [2018]
    Nyckelord :corporate identity; corporate branding; history marketing; KF;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att empiriskt analysera detaljhandelsföretaget Kooperativa Förbundets förhållande till traditioner, företagsideal och marknadsföring under perioden 1977–1987. Mer precist kommer den interna tidningen Kooperatören att studeras med hjälp av de teoretiska begreppen corporate identity, corporate branding och history marketing. LÄS MER

  5. 5. 500 gram kött och en flygbiljett, tack : En studie kring individens konsumtion av kött och flygresor

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Natalie Lindkvist; [2015]
    Nyckelord :Consumer society; food; meat; meat consumption; climate change; consumption behavior; sustainable; awareness; Konsumtionssamhälle; mat; kött; köttkonsumtion; klimatförändringar; konsumtionsbeteende; hållbart; medvetenhet;

    Sammanfattning : The Swedish government makes yearly monitoring of environmental goals and recent reports show that individuals have a great impact on the greenhouse effect due to their consumption of air travel and meat. On account of these climate changes this study intends to investigate and understand the consumer behavior of these individuals. LÄS MER