Sökning: "konsumtionsbeslut"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet konsumtionsbeslut.

  1. 1. Hur effektivt är finanspolitik i Sverige? : En konsumtionsstudie av svenska kommuner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Felix Hasselblad; [2020]
    Nyckelord :Ekonomisk politik; Intergenerationella preferenser; Konsumtionsmodell; Livscykelhypotesen; Privat sparande; Ricardiansk Ekvivalens; Skattediskonteringshypotesen; Substitution; Överskott;

    Sammanfattning : Kan samhället genom att låna av sig själv luras till att tro att det är rikare? Uppsatsen undersöker hur förändring i kommunalt överskott påverkar sparande och konsumtion i svenska kommuner. Teorin om Ricardiansk ekvivalens säger att individer ser den offentliga ekonomin som en förlängning av sig själv och att ett offentligt överskott tränger ut kommunalt sparande. LÄS MER

  2. 2. Reagerar olika grupper av bilköpare annorlunda på en ekonomisk policyförändring? : En studie om anpassning av konsumtionsbeslut i anslutning till bonus malus-systemets ikraftträdande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Julius Broman; Erik Olausson; [2019]
    Nyckelord :linear probability model; bonus malus; priskänslighet; konsumtionsbeslut;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker om olika grupper av bilköpare skiljer sig åt avseende hur de anpassade tidpunkten för sina inköp av personbilar, i anslutning till bonus malus-systemetsikraftträdande den 1 juli 2018. Med utgångspunkt i ett teoretiskt ramverk om priskänslighet och rationella val, tillämpas en linjär sannolikhetsmodell på ett datamaterial över nybilsköpare i juni och juli 2018. LÄS MER

  3. 3. Konsumtion -en effekt av nya tidens relationer? : En kvantitativ studie om hur unga kvinnor upplever att relationer på Instagram har en inverkan på deras konsumtion

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Emmie Pettersson; Catrin Lindkvist; [2016]
    Nyckelord :Instagram; konsumtion; parasociala relationer; symbolisk konsumtion; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Denna studie belyser hur unga kvinnor upplever att deras relationer på Instagram påverkar deras konsumtionsbeslut. Instagram har kommit att utgöra en stor del av urvalsgruppens medieanvändande och besöken på applikationen har för vissa blivit en given del av vardagen. Samtidigt har konsumtionen av konsumtionsvaror för samma målgrupp ökat. LÄS MER

  4. 4. Ris och ros - En analys av faktorer bakom betygsättnigen i 1200 hotellrecensioner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Saga Hallström; Bim Palmqvist; [2015]
    Nyckelord :Betygsättning; Erfarenhetsvaror; Hotellrecensioner; Förväntad nyttoteori; Beteendeekonomi; Business and Economics;

    Sammanfattning : När världen blir mer digitaliserad och våra konsumtionsbeslut baseras på andras recensioner är det intressant att studera vilka faktorer som påverkar vår uppfattade tillfredsställelse. 1200 hotellrecensioner analyseras för att sätta fingret på vilka faktorer som kan vara avgörande när individer ger avvikande positiva eller negativa betyg. LÄS MER

  5. 5. Vem bryr sig? - En studie av CSR-kommunikationens potential i pensions- och försäkringsbranschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Martin Johansson; Linnea Efraimsson; [2011]
    Nyckelord :corporate social responsibility; csr; pensionsparande; engagemang; kontext; tolkning; information; kommunikation; marknadsföring; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av den utveckling som skett inom så väl akademi som näringsliv de senaste åren, där företags insatser inom området Corporate Social Responsibility (CSR) fokuserats allt mer, var studiens syfte att undersöka individens sätt att för-hålla sig till CSR-kommunikation vid beslutsfattande. På senare tid har sambandet mellan CSR och konsumtionsbeslut lyfts fram inom marknadsföringsforskningen då dagens konsumenter tycks ställa allt högre krav på ansvarsfullt företagande. LÄS MER