Sökning: "konsumtionsbeteende"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade ordet konsumtionsbeteende.

  1. 1. Den nya tidens modehandel : En kvantitativ studie av varumärkeslojalitet inom modebranschen på internet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Simon Åslin; Martin Lindquist; [2019]
    Nyckelord :Egna varumärkeshemsidor; andra varumärkeshemsidor; varumärkeslojalitet; äkta varumärkeslojalitet; vanebaserad varumärkeslojalitet;

    Sammanfattning : Den pågående digitaliseringen skapar förutsättningar för ett ändrat konsumtionsbeteende bland dagens konsumenter. Modebranschen är en bransch som tvingats anpassa sig till följd av förändringen och har därmed lämnat traditioner med fysiska butiker samtidigt som en ny typ av hemsidor som säljer kläder, andra varumärkeshemsidor, har tagit stora marknadsandelar. LÄS MER

  2. 2. Inställning till konsumtion av secondhand-kläder : En kvalitativ studie om aspekter som motiverar unga vuxna att konsumera secondhand-kläder

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema; Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Maria Brantö; Emelie Augustsson; [2019]
    Nyckelord :second hand; second hand clothing; young adults; motivation; consumption behaviour patterns; secondhand; secondhand-kläder; unga vuxna; drivkrafter; motivation; konsumtionsbeteende;

    Sammanfattning : This study aims to investigate young adults' attitudes towards consumption of second hand clothing, and examine what motivates young adults to increase their consumption of second hand clothing. Furthermore, we want to investigate consumption behaviour of young adults, in order to highlight the behaviour changes that are required to achieve sustainable consumption behaviour. LÄS MER

  3. 3. Barriärer för konsumtion av hållbart mode

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl af Ugglas; Marcus Wedenmark; [2018-06-27]
    Nyckelord :Hållbart mode; konsumtionsbeteende; hållbara kläder; miljömedvetenhet; barriärer för konsumtion;

    Sammanfattning : Bakgrund & ProblemdiskussionTidigare forskningar har visat att konsumenter är villiga att konsumera miljövänliga produkter. I modebranschen finns det idag en rad olika barriärer som hindrar konsumenter från att konsumera hållbart mode. LÄS MER

  4. 4. One need not have been a lion to understand meat consumption : En surveyundersökning om svenskars miljövärderingar och konsumtionsbeteende av kött

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS); Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Anton Joelson; Anders Elgtberg; [2018]
    Nyckelord :Köttkonsumtion; konsumtionsbeteende; miljövärdering; hållbar miljöutveckling; Weber;

    Sammanfattning : Indications show that the Swedish population is getting more aware of the environmental impact high meat consumption has. At the same time, the meat consumption in Sweden is breaking all previous records, and crossing the line for environmental sustainability by far. LÄS MER

  5. 5. "Den här produkten rekommenderar jag." : en kvantitativ studie i parasocialitet och påverkan på YouTube

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier; Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Amanda Johansson; Julia Kviberg; [2018]
    Nyckelord :parasocial interaktion; parasocial relation; YouTube; YouTuber; Influencer Marketing; Social Media Influencer; Word of Mouth; konsumtionsbeteende;

    Sammanfattning : This Bachelors essay aims to investigate the interaction and relationships between young, Swedish YouTube viewers and the YouTubers they watch from a parasocial point of view, and further discuss the role of these relationships in influencer marketing on YouTube. Moreover, we examine the general effectiveness of influencer marketing through an audience perspective. LÄS MER