Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. När makten får ett ansikte : En kritisk diskursanalys av hur klädkonsumtion framställs av influencern Bianca Ingrosso

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Linnea Norström; Mediana Jusufi; [2023]
    Nyckelord :Consumer society; Acceleration; Influencers; Sustainability; Power relations; Clothing consumption; Konsumtionssamhället; Acceleration; Influencers; Hållbarhet; Maktförhållanden; Klädkonsumtion;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur influencern Bianca Ingrosso framställer klädkonsumtion på YouTube. Med en bakgrund av en ökad medvetenhet kring klädkonsumtionens klimatpåverkan genomfördes en kritisk diskursanalys för att undersöka hur Bianca Ingrosso idag kan ha makt över konsumtionsdiskursen och därmed upprätthålla ohållbara konsumtionsnormer i samhället. LÄS MER

  2. 2. Konsumtionskultur och digital (o)jämlikhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Jonatan Kvist; [2023]
    Nyckelord :Konsumtion; kultur; sociala relationer; digitalisering; digital ojämlikhet; tekniskt kapital; framväxande kulturellt kapital; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om konsumtionskultur och digital (o)jämlikhet. Konsumtionskultur syftar till hur konsumtion i det moderna samhället blir till en bisyssla för individen och ett sätt för individen att utmärka sig och erhålla en viss status, eller distinktion, från sin omgivning. LÄS MER

  3. 3. När utseende och hälsa blir ett : En kvalitativ innehållsanalys av hälsomagasinet MåBra

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Lovisa Fritzson; Elin Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Hälsa; Hälsomagasin; MåBra; Healthism; Konsumtionskultur; Kritisk diskursanalys; Kroppsideal; Innehållsanalys;

    Sammanfattning : Målet med studien är att undersöka hur magasinet MåBra i Sverige har skrivit om vikt och utseende i relation till hälsa under tre olika år, samt att undersöka om det skett någon förändring över tid. Syftet är att bidra med ökad kunskap kring ämnet med fokus på en svensk kontext. LÄS MER

  4. 4. Konsumtionshets i sociala medier : en analys av influencers och konsumtionskultur

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Matilda Åhlén; Mathilde Treschow; Tindra Rinman; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; Youtube; Influencers; Konsumtion; Konsumtionskultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : “Konsumtionshets i sociala medier - En analys av influencers och konsumtionskultur” är författad av Matilda Åhlén, Tindra Rinman och Mathilde Treschow inom Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. Uppsatsen undersöker influencers roll i dagens konsumtionskultur, närmare hur de upprätthåller och påverkar de attityder till konsumtion som förekommer. LÄS MER

  5. 5. Hellre medveten än hållbar? : En kvalitativ studie kring spårbarhet inom mode- och textilindustrin utifrån svensk samtida konsumtionskultur.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Emma Derwinger; Johanna Boman; [2023]
    Nyckelord :Traceability; fashion- and textile industry; sustainability; consumer; production; consumption; CSR; CNSR; political consumption.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis is written by Emma Derwinger and Johanna Boman (2023), Division of Fashion Science Studies, Lund University. The study titled “Hellre medveten än hållbar?” aims to analyze and understand the use of traceability within the fashion- and textile industry and how relevant this tool of awareness is for consumers today. LÄS MER