Sökning: "konsumtionskultur"
Visar resultat 6 - 10 av 48 uppsatser innehållade ordet konsumtionskultur.
6. “Let me De-influence you” : En kvalitativ studie av fenomenet De-influencing på TikTok
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : I dagens samhälle bidrar influencers till den köphets och konsumtionskultur som råder på sociala medier. Som en protest mot detta uppkom fenomenet de-influencing på sociala plattformar i början av 2023. De-influencing fördömer konsumtionskulturen och sägs vara en motreaktion på traditionell influencer marketing. LÄS MER
7. Ekonomistyrning som ett verktyg i omställningen mot cirkulär ekonomi. En fallstudie av två större företag inom tillverkningsindustrin
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Samhället förbrukar mer resurser än vad som är hållbart. Cirkulär ekonomi (CE) ses som en lösning på detta problem genom att resursanvändning frikopplas från ekonomisk tillväxt, och blir då ett medel för att uppnå social, ekonomisk och miljömässig hållbar utveckling. LÄS MER
8. Doftens diskurser : Det parfymerade jaget
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : .... LÄS MER
9. Smaken av rökta musslor : Ironi, smak och postmodernism i samtida visuell kultur
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : This paper examines images used to market clothing lines by the affordability-centered Swedish food company Eldorado as well as from the luxury fashion brands Prada and Gucci. Through a qualitative socio-semiotic approach, the images are compared and analyzed in relation to the contemporary societal context of a westernized and postmodern consumer culture. LÄS MER
10. På köp-och säljgruppernas fält : en netnografisk studie av köp-och säljgruppen Labels we love (svenskt/danskt/snyggt) - köp, sälj, snackis
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Med hjälp av netnografisk metod undersöker jag fenomenet tematiska köp-och säljgrupper på Facebook. Tematiska köp-och säljgrupper kan förklaras som nätverk bestående av medlemmar som dels köper, byter och säljer varor med varandra och dels interagerar kring ett gemensamt intresse för vissa varor och märken. LÄS MER