Sökning: "konsumtionssamhälle genus"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden konsumtionssamhälle genus.

  1. 1. Konstruktionen av hälsa på Instagram : En studie av unga människors uppfattning av hälsa genom bild och text

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennifer Danielsson; [2014]
    Nyckelord :ungdomsvetenskap; Instagram; netnografi; diskursanalys; konsumtionssamhälle; biomakt; hälsa; träning;

    Sammanfattning : Unga människor är idag väl insatta användare av olika former av sociala medier - det är ofta en självklar del i deras vardag. Det sociala mediet Instagram har blivit oerhört populärt bland såväl barn som vuxna och används dagligen via mobilen för att förmedla ögonblicksbilder till omvärlden. LÄS MER

  2. 2. Jag konsumerar, alltså finns jag - en granskning av hur genus och värdeföreställningar kommer till uttryck i reklamfilm.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Magdalena Stadler; [2011]
    Nyckelord :konsumtionssamhälle; mytologi; attityder; stereotyper; värdeföreställning; värderingar; kulturella normer; identitetsskapande; reklamfilm; konsumtion; könsroller; socialt medlemskap.; varugörande av jaget; Social Sciences;

    Sammanfattning : Konsumtion blir ett allt viktigare inslag i vår vardag. Konsumtion har gått från att vara något behovsbaserat, till ett index på popularitet, status och attraktivitet som människa. Det reklambranschen spelar på i sina annonser är våra drömmar, mål och uppfattningar om vad som är attraktivt. LÄS MER

  3. 3. Kvinnoidealets påverkan på kvinnor i medelåldern

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Elisabeth Thurnäs; [2007]
    Nyckelord :kvinnoideal; identitet; konsumtionssamhälle; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på hur kvinnor i medelåldern påverkas av kvinnoideal och hur detta påverkar deras sätt att se på sin egen identitet. Frågor kring sambandet att konsumerar varor till sig själv för att uppnå ett visst ideal. LÄS MER

  4. 4. Att konsumera kvinnlighet : representation och identifikation i damernas värld

    Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Caroline Mirlas; [2003]
    Nyckelord :Interdisciplinary studies; postmodern feminism; feminism; kvinnofrågor; kritisk diskursanalys; konsumtion; kommersialism; konsumtionskultur; konsumtionssamhälle; postmodernism; kvinnotidningar; media; TVÄRVETENSKAP;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar ur ett genusperspektiv konsumtionens delaktighet i individens identitetsskapande, där fokus ligger på att påvisa hur begreppet kvinnlighet till stor del konstitueras utifrån en definition given av konsumtionssamhället. Med Norman Faircloughs kritiska diskursanalys som verktyg görs en tematisk analys av diskurser gällande kvinnors kropp, stilskapande och sexualitet i ett material bestående av konsumtionsrelaterade mode- och skönhetsartiklar som hämtas från fyra svenska kvinnotidningar som riktar sig till skilda åldersgrupper; julia, Silikon, amelia och tara. LÄS MER