Sökning: "konsumtionssymboler"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet konsumtionssymboler.

  1. 1. ”Vi kan bli ett Barbielag!” : En studie om yngre barns sociala relationer och identitetsskapande i ett postmodernt konsumtionssamhälle

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Lydia Gromova; [2014]
    Nyckelord :Consumer society; consumerism; pedagogy; curriculum; education; identity;

    Sammanfattning : One of the main goals in this study is to investigate how young children's identity formation and social relationships are depicted by today's consumer society.  In order to reach the goals of the study I also concentrated myself on questions regarding the reflection of symbolic aspects consumption in younger children's interaction and preschool-teachers' ideas about how and in what ways children's consumption patterns are created and developed nowadays. LÄS MER

  2. 2. ”Du måste vara i den röken för att förstå” - Klubbkultur: En subkulturs framväxt i det tidiga nittiotalets Malmö. ”You’ve got to be in that smoke to understand” Club Culture: The emergence of a subculture in Malmö early nineties

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johannes Herbert; [2014]
    Nyckelord :klubbkultur; house; techno; subkultur; muntlig historia; subkulturellt kapital;

    Sammanfattning : Denna undersöknings syfte har varit att utreda när och hur subkulturen klubbkultur växte fram i Malmö, vilka som tog den hit, vad som då definierade kulturen och hur detta skiljer sig från idag.Ytterligare syfte har varit att undersöka hur klubbkulturen som sägs genomsyras av en universal jämlikhet, på olika sätt, såväl inkluderat som exkluderat människor från att delta i den. LÄS MER

  3. 3. Myt, ritual och konsumtion : Religionsvetenskapliga studier kring konsumism

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Kristoffer Larsson; [2011]
    Nyckelord :Konsumism; myter; ritual; konsumtion; Bruce Lincoln; Victor Turner; märkesgemenskaper; konsumtionssymboler; köpcentra och stormarknader; rituellt rum;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka konsumism med hjälp av religionsvetenskapliga teorier om ritual och myt. Med hjälp av framförallt Victor Turners ritualteori och Bruce Lincolns mytteori studerar vi exempelfallen Harley Davidson, Saab, Coca-Cola, Corona, Mountain Dew och Snapple samt hur köpcentra och stormarknader kan fungera som rituellt rum. LÄS MER