Sökning: "konsumtionsval"

Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade ordet konsumtionsval.

  1. 21. Du är vad du kör : Hur konsumenter identifierar sig med samt skapar relationer till bilvarumärken

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Jern; Olivia Kotiranta; [2017]
    Nyckelord :Självuppfattning; varumärkespersonlighet; kongruens; bilvarumärken; BMW;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat på att människor är mer benägna att konsumera produkter som har en varumärkespersonlighet som kongruerar med den egna självuppfattningen om de har ett tankesätt som är individualistiskt. Inom konsumtion av bilmärken har framförallt män ägt och använt bilar för att förstärka deras självuppfattning. LÄS MER

  2. 22. AB Småland : En undersökning om kanaler för återbruk åt AB Småland samt möjligheter med miljömärkningar för kommersiell handel.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Produktutveckling

    Författare :Johanna Carrass; Madelen Nordborg; [2016]
    Nyckelord :Sustainable consumption; reuse; sustainability; sustainable society; environment; circular economy and marketing; Hållbar konsumtion; återbruk; marknadsföring; affärsmodell; cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : Sustainable development has for a long time been a much spoken topic worldwide and so in Sweden. Sustainable development is about creating a social economic and cultural development and to ensure human well-being in balance with the earth´s ecological system. Nowadays sustainable consumption is also a much spoken topic. LÄS MER

  3. 23. Reklamens grammatik : Diskurs och konsumentkultur i reseannonser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Broling Christoffer; [2016]
    Nyckelord :språkvetenskap; lingvistik; svenska; sfg; reklam; diskurs; reseannonser;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att undersöka vilka diskurser som finns i reklamannonser för resebolag. Frågeställningen anknyter till något som kallas för konsumentkultur: föreställningen om att den moderna människan konstruerar sin identitet utefter de konsumtionsval som han eller hon gör. LÄS MER

  4. 24. Vem väljer att konsumeraekologiska produkter i Sverige?

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Malin Berglund; Rasmus Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :Ecological products; Consumption patterns; Consumption choices; Logit-model; Altruism; Asymmetric information; Dissonance; The importance of institutions; Utility maximation; Signaling theory.; Ekologiska produkter; Konsumtionsmönster; Konsumtionsval; Logitmodell; Altruism; Asymmetrisk information; Dissonans; Intuitionernas betydelse; Nyttomaximering; Signaleringsteori.;

    Sammanfattning : På livsmedelsmarknaden finns det olika produkter som konsumenten kan välja mellan. Valensom görs inom dagligvaruhandeln kan påverka individen och samhället på olika sätt, dåprodukter har olika näringsinnehåll och de har producerats under olika förutsättningar. LÄS MER

  5. 25. Allt heligt profaneras - Den svenska diskursen om kulturell appropriering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Oskar Hagman; [2016]
    Nyckelord :Kulturell appropriering; identitetspolitik; postkolonialism; postkolonial teori; diskursanalys; kritisk diskursanalys; Norman Fairclough; cultural appropriation; diskurs; Social Sciences;

    Sammanfattning : Dagens svenska vänsterrörelse präglas av motsättningar med längre teoretiska rötter, där marxistiska föreställningar konkurrerar med poststrukturalistiska influenser. Dessa premisser påverkar hur politiska projekt, gemenskaper och konfliktlinjer byggs upp. LÄS MER