Sökning: "kontextkollaps"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet kontextkollaps.

  1. 1. girlhood. : TikTok-trenden “girlhood” som ett uttryck för en ny form av digital feminism?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Linnéa Jönsson; Fideli Almgren; [2024]
    Nyckelord :girlhood; digital feminism; aktivism; vardagsmotstånd; affordances; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker digital feminism med utgångspunkt i TikTok-trenden “girlhood”. Studiens syfte är att belysa hur tjejer och unga kvinnor genom deltagande i trenden gör uttryck för en digital feministisk aktivism. LÄS MER

  2. 2. #musik – Musikindustrins användande av hashtags och sociala medier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Andersson Mattis; [2019]
    Nyckelord :Hashtag; Hashtags; Sociala medier; Social Networking Sites; SNS; Kontextkollaps; Negativ Partisk; Musikindustrin; Innovationsspridning; Context Collapse; Music Industry; Negative Bias; Diffusion of Innovation;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur representanter från musikindustrin använder sig av hashtags, sociala medier och vilka effekter hashtags har samt, vilken effekt de skulle kunna ha på deras arbete. Användningen sätts i förhållande till tio redan definierade funktioner av hashtags. LÄS MER

  3. 3. "Jag har kommit in i vissa facebookgränder, men inte alla" : privat och offentligt i en arbetsplatskontext

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Dajana Kovacevic; Michael Svensson; [2018]
    Nyckelord :Facebook; Privat; Offentligt; Arbetsplats; Arbetskamrater; Vänner; Front stage; Back stage; Kontextkollaps; Nätverksoffentligheter; Sociala medier; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur några kollegor på en arbetsplats ser på gränsen mellan privat och offentligt på och utanför Facebook. Skiljer sig deras uppfattningar om vad som är privat och offentligt när de förhåller sig till arbetsplatsen och arbetskollegorna jämfört med andra kontexter som de ingår i? Teoretisk utgångspunkt är Goffmans begrepp front stage/back stage samt senare teorier om interaktion mellan människor i sociala medier. LÄS MER

  4. 4. Synlighetens gränser : om ideal och intrycksstyrning på LinkedIn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Magdalena Svensson; [2017]
    Nyckelord :intrycksstyrning; självframställning; LinkedIn; personligt varumärke; kontextkollaps; kuratering; Social Sciences;

    Sammanfattning : ”Synlighetens gränser – om ideal och intrycksstyrning på LinkedIn” är en kandidatuppsats författad av Magdalena Svensson vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds Universitet. Fallstudiens syfte är att undersöka vilka motiv som finns bakom LinkedIn-användning och hur samtida attityder kommer till uttryck i enskilda individers beskrivning av sig själva. LÄS MER