Sökning: "kontextualitet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet kontextualitet.

  1. 1. Hur demokratisk får jag lov att vara? : Dramapedagogers syn på dramapedagogik som demokratiarbete

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Maria Ottosson; [2022]
    Nyckelord :dramapedagogik; demokrati; demokratiuppdrag; dialog; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Genom en interpretativ fenomenologisk analys av dramapedagogers syn på dramapedagogik som demokratiarbete, syftar studien till att öka kunskapen om hur dramapedagoger upplever demo­kratins väsen och hur detta konkretiseras och utspelas i deras praktik. Uppsatsen syftar bidra till förståelsen av dramapedagogikens potential och didaktik att i praktiken verka i glappet mellan ett svävande och generellt - i styrdokument formulerat - samhälleligt demo­krati­uppdrag och fördjupade, mer komplexa insikter om demokratis väsen. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattningar om programmering i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Napoleon Wallin; [2020]
    Nyckelord :Datalogiskt tänkande; fenomenografi; matematikundervisning; programmering;

    Sammanfattning : Programmering introducerades höstterminen 2018 i grundskolans kursplan för matematik. Flertalet rapporter lyfter problematiken med att lärare känner ett kompetensutvecklingsbehov för ämnet samt att på majoriteten av skolorna så är inte programmering implementerat i rätt omfattning. LÄS MER

  3. 3. Deltagares och lärares syn på SFI : Förhållningssätt till undervisningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tommy Josefsson; [2019]
    Nyckelord :Kulturella värderingar; SFI klassrummet; muntlig språkkompetens;

    Sammanfattning : Studien undersöker deltagares och lärares förhållningssätt till SFI-undervisningen dels avseende kunskapssyn och lärande, dels relationer och kommunikation i klassrummet. Tio deltagare och tio lärare gav genom kvalitativa intervjuer ca 350 kommentarer kring SFI-undervisningen, vilka klassificeras utifrån kunskapssyn, lärande, relation och kommunikation. LÄS MER

  4. 4. Meningen med LIV1 : Semiotisk karaktärsdesign för animation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Kaj Banfather; Kristofer Johansson; [2018]
    Nyckelord :Stereotypes; banal nationalism; banal stereotypes; ethnic minority; semiotic analysis; character design; Stereotyper; banal nationalism; banala stereotyper; etnisk minoritet; semiotisk analys; karaktärsdesign;

    Sammanfattning : Meningen med LIV1: Semiotisk karaktärsdesign för animation är en rapport skriven för ett examensprojekt utfört av Kaj Banfather och Kristofer Johansson som studerar Medie- och kommunikationsvetenskap: Visuell kommunikation och design vid Karlstads universitet. Projektets uppdragsgivare var organisationen Fryshuset, där en animation som beskriver ett av deras många sociala projekt LIV1, som går ut på att belysa det positiva med etnisk, kulturell och religiös mångfald, skulle skapas. LÄS MER

  5. 5. Kejsarens nya kläder: En kritisk granskning av fronesisk metod som komplement i forsknings- och arbetslivs-relaterade organisatoriska sammanhang.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Rosanna Ljungren; [2016]
    Nyckelord :Organisationsteori; fronesis; kunskap; kontextualism; makt; kognitivism; konstruktivism; praktisk klokhet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats argumenterar för att organisationer och arbetsliv sedan 1950-talet präglats av en dikomisering mellan två perspektiv: kognitivism och konstruktivism. Ingetdera av dessa når enligt uppsatsen upp till förväntningarna om en hållbar teori och praktik. LÄS MER