Sökning: "kontextuellt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden kontextuellt lärande.

  1. 1. Att delta i ett utvecklingsarbete : Lärares professionsutveckling och känslan av motivation

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lena Eriksson; [2023]
    Nyckelord :professional development; development work; elementary teachers; teacher-student relation-ships; motivation; professionell utveckling; utvecklingsarbete; grundskollärare; trygghet och studiero; motivation;

    Sammanfattning : The purpose of this case study was to identify what contributes to motivate elementary teachers to make progress in their profession through development work. A secondary purpose was to find out what aspects of motivation emerge when the theme of professional development were: teacher-student relationships and strategies for a peaceful education environment. LÄS MER

  2. 2. Ämnesspråk i SO-ämnen : Hur SO-lärare i åk 5 och 7 arbetar med ämnesspråk för att stötta elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Johansen Bremberg; Alexandra Reyes Osorio; [2023]
    Nyckelord :språklig sårbarhet; ämnesspråk; SO-ämnen; ämneslitteracitet; scaffolding;

    Sammanfattning : Skolan är en språkligt komplex miljö där språkliga förmågor har stor betydelse. För elever i språklig sårbarhet utgör språkliga krav i skolan en riskfaktor för måluppfyllelse (Hallin, 2019, s. 6). LÄS MER

  3. 3. Medarbetarintroduktion ur mentorers perspektiv : En uppsats om mentorers pedagogiska ledarskap ur ett handlingsteoretiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ola Ekehult; [2021]
    Nyckelord :onboarding; medarbetarintroduktion; mentor; mentorskap; handledare; handledning; industri; upplärning; kontextuellt lärande; handlingsteori;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har medarbetarintroduktionen undersökts ur introduktionsmentorers perspektiv. Dessa mentorer har haft ett formellt uppdrag för att introducera medarbetare och lära upp nytillkomna medarbetare i arbetsuppgifterna. LÄS MER

  4. 4. Arbete med ord- och begreppsförståelse i svenskundervisningen : En kvalitativ studie i lärares upplevelser av arbetet med ord- och begreppsförståelse i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sanna Granath; [2021]
    Nyckelord :språkutveckling; ordförståelse; begreppsförståelse; ordförråd;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på lärares arbete med ord- och begreppsförståelse. Frågeställning och syfte är formulerat utifrån intresset av att ta reda på hur lärare beskriver att de arbetar med ord- och begreppsförståelse samt hur de upplever att eleverna utvecklar sitt ordförråd. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares tolkningar av ledarskapet i förhållande till Läroplanen : Förskollärares ansvar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Nikolov; Patricia Stamenova; [2020]
    Nyckelord :leda; förskolan; förskollärare; undervisning; målstyrda processer; pedagogiskt ledarskap; uppdrag; styrdokument;

    Sammanfattning : Förskollärarnas kompetens är en förutsättning för kvaliteten i förskolan och relationen mellan kvalitet och utbildad personal ses som högst relevant för att nå de nationella målen (Renblad & Brodin 2012, s.416). LÄS MER