Sökning: "kontinuerlig professionell utveckling"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden kontinuerlig professionell utveckling.
1. Skapande av relationer i fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärares strategier i arbetet med att skapa relationer med elever på fritidshem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Den här studien handlar om de strategier som fritidshemslärare använder för att bygga relationer med elever, samt vilka faktorer och svårigheter som kan påverka dessa relationer. Studien analyserar data från kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med fyra fritidshemslärare från olika kommuner i Stockholm, Sverige, med hjälp av Lev Vygotskys sociokulturella perspektiv. LÄS MER
2. Genom terapeutens ögon : Utforskning av relationell dynamik inom dialektisk beteendeterapi
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : This thesis aims to explore the interpersonal relationship that distinguishes the therapeutic process in Dialectical Behavior Therapy (DBT), with the goal to highlight specific aspects of treatment from therapists' perspectives. The research sought to investigate what DBT therapists consider characteristic of dialectical behavior treatment, focusing on core aspects of relational dynamics and validating responses. LÄS MER
3. Den undervisande högskolebibliotekariens professionella lärande : Berättelser om kompetens och utveckling
Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Biblioteken står i frontlinjen för många av kunskapssamhällets snabba förändringar. Frågan hur professionen ska kunna möta nya krav i sin verksamhet är idag mer aktuell än någonsin: vilka färdigheter och kompetenser krävs och hur ska dessa utvecklas? Som ett inlägg i debatten undersöker denna uppsats undervisande högskolebibliotekariers lärande för att ur denna förståelse identifiera framgångsfaktorer och utvecklingsmöjligheter för kontinuerlig professionell utveckling. LÄS MER
4. Vårdpersonalens upplevelser i mötet med patienter som skadar sig själva : en systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Det framkommer centrala aspekter vid omvårdnaden av patienter som skadar sig själva som i sin tur ställer krav på vårdpersonalens förmåga att förhålla sig till mötet med dessa patienter. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att belysa psykiatrisk vårdpersonals upplevelser i mötet med patienter som skadar sig själva. LÄS MER