Sökning: "kontinuiteter."

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet kontinuiteter..

  1. 1. Språkets makt: En diskursanalys av kommunikation i förskolans läroplaner : Diskurs om kommunikation i hur läroplaner positionerar barn och vuxna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Liisa Julin; [2024]
    Nyckelord :Child view; Influence; Communication; Learning; Curriculum.; Barnsyn; Inflytande; Kommunikation; Lärande; Läroplan.;

    Sammanfattning : Communication is central to all teaching, not least to enable the conditions for a democratic education. This study therefore aims to focus on the discursive shifts in how children and educators are positioned in preschool curricula (Skolverket, 1998; 2018) regarding communicative contexts. LÄS MER

  2. 2. Friluftsfrämjandet i Karlstad - Ett skid- och (eller) friluftsfrämjande? : En studie om vilka arrangemang och aktiviteter Friluftsfrämjandet i Karlstad annordnade mellan 1952-1982 och hur de i sin tur återspeglade verksamhetens namn- och fokusinriktning under två tidsperioder

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Edvin Mjuk; [2023]
    Nyckelord :Historia; Friluftsfrämjandet; Karlstad; Friluftsliv; Arrangemang;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka vilka arrangemang och aktiviteter som Friluftsfrämjandet i Karlstad anordnade mellan 1952–1982 och på vilka sätt dessa återspeglar verksamhetens namn- och fokusinriktning innan och efter namnreformeringen 1975. Syftet undersöktes utifrån tre frågeställningar som besvarades genom en kvalitativ metod i form av en text- och innehållsanalys av Friluftsfrämjandet i Karlstads historiska källmaterial, vilket bestod av arrangemangsreklamblad och ett jubileumshäfte. LÄS MER

  3. 3. Framställningen av Sovjetunionen och sovjetkommunismen i svenska historieläroböcker 1971-2021 : Framställningen av Sovjetunionen och sovjetkommunismen i tre svenska historieläroböcker från 1971 till 2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Evelyn Nilsson; [2023]
    Nyckelord :historia; Sovjetunionen; sovjetkommunism; kommunism; historiedidaktik; kalla kriget; läromedelsanalys; läroböcker;

    Sammanfattning : Målet för denna läroboksanalys är att undersöka hur Sovjetunionen och sovjetkommunismen framställts i tre svenska historieläroböcker från åren 1971, 1999 och 2021. Det relevanta innehållet från de olika läroböckerna har studerats genom ett funktionellt samt strukturellt perspektiv, för att se till vilket innehåll som framställs samt hur, och på vilket sätt läroböckerna och dess författare kan ha påverkats av den tid då de tillkommit. LÄS MER

  4. 4. Vem var kungens fru? : En textanalys över framställningen av kvinnor och män i historieläromedel för mellanstadiet mellan 1980-2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Equality; teaching materials; curriculum; history; gender system; textual analysis; Jämställdhet; läromedel; läroplan; historia; genussystemet; textanalys;

    Sammanfattning : Jämställdhet är ett begrepp som på senare år har utvecklats och fått stor betydelse i samhället. I läroplanerna mellan 1980 och 2022 har begreppet jämställdhet förekommit men tillämpandet av begreppet har förändrats med tiden. Genom tidigare forskning framkommer det att kvinnor har varit underrepresenterade i historieläromedlen. LÄS MER

  5. 5. Från förskola till förskoleklass - en forskningsöversikt om de inre och yttre processer som omger barnen i den pedagogiska övergången

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Mina Solca; [2021]
    Nyckelord :pedagogiska övergångar; förskoleklass; överlämning; pedagogisk samverkan; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie är en forskningsöversikt i ämnet övergång mellan förskola och skola. Metodvalet innebär att forskning i ämnet sammanställts och analyserats utifrån likheter och olikheter i studiernas utfall. Sammanlagt fjorton studier har använts i genomförandet av den här studien. LÄS MER