Sökning: "kontrastivt lärande"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden kontrastivt lärande.

  1. 1. Pushing the boundary of Semantic Image Segmentation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Shipra Jain; [2020]
    Nyckelord :Deep Learning; computer vision; semantic segmentation; metric learning; contrastive learning; Djup lärning; datorsyn; semantisk segmentering; metrisk inlärning; kontrastivt lärande;

    Sammanfattning : The state-of-the-art object detection and image classification methods can perform impressively on more than 9k classes. In contrast, the number of classes in semantic segmentation datasets are fairly limited. This is not surprising , when the restrictions caused by the lack of labeled data and high computation demand are considered. LÄS MER

  2. 2. Översättningsstrategier när två språk är så lika - Högstadieelever översätter från danska till svenska - en kvalitativ undersökning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pernille Hagren; [2019]
    Nyckelord :Similar languages; Translation strategies;

    Sammanfattning : Utifrån ett elevperspektiv har syftet med examensarbetet varit att ta reda på vilka strategier eleverna använder sig av när de har två språk, modersmålet danska och andraspråket svenska, som är så lika och ändå så olika, för att uppnå ett bättre lärande. Med hjälp av frågeställningarna Vilka lingvistiska strategier använder de sig av när svenska språket skal översättas till danska?, Vilka problem kan det uppstå när det svenska språket skall översättas till modersmålet danska?, Hur kan kunskaper om det ena språket hjälpa till när de ska översätta till ett andra? redovisas en kontrastivt empirisk undersökning för att få svar på dessa. LÄS MER

  3. 3. Nästa år jag ska få G i svenska - en intervjustudie med andraspråkselever på gymnasiet

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Berit Nordquist; [2011]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; gymnasieelever; interferens; interaktion; läsförståelse; persiska;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien var att undersöka tre andraspråkselevers situation på gymnasiet. De tre eleverna kommer från Afghanistan, och deras hemspråk dari är en dialekt av persiskan. En fråga var huruvida interferens från hemspråket kunde märkas i elevernas skriftliga och muntliga svenska. LÄS MER