Sökning: "kontroversiella frågor"
Visar resultat 11 - 15 av 107 uppsatser innehållade orden kontroversiella frågor.
11. "Vi ska göra dom till goda samhällsmedborgare, men vi ska också låta dom ha en egen åsikt och vi ska samtidigt inte vara åsiktspoliser" : En kvalitativ intervjustudie om lärares definition och hantering av kontroversiella frågor i klassrummet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur gymnasielärare i samhällskunskap definierar och hanterar kontroversiella frågor i sin undervisning. Däri ingår både hur lärarna själva väljer att ta upp kontroversiella frågor samt hur de hanterar situationer där elever uttrycker sig på kontroversiella sätt. LÄS MER
12. ”Här finns en bomb. Väldigt, väldigt sällan upplever jag att den briserar” : Samhällskunskapslärares förhållningssätt till kontroversiella frågor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Vi har undersökt hur samhällskunskapslärare på gymnasiet förhåller sig till kontroversiella frågor. Ämnesområdet valdes med tanke på samhällskunskapens potential för diskussioner i frågor som kan upplevas som kontroversiella. Syftet blev därför att undersöka hur samhällskunskapslärare upplever och hanterar kontroversiella frågor. LÄS MER
13. “Ja men nån kanske skulle tolka det fel, dom tror nog jag är rasse” : En fokusgruppsundersökning om gymnasieelever på samhällsvetenskapsprogrammets uppfattningar om undervisning i kontroversiella frågor.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Detta är en fokusgruppsundersökning om svenska gymnasieelevers uppfattningar om undervisning i kontroversiella frågor. År 2022 publicerade Skolinspektionen en granskning av undervisningen i kontroversiella frågor inom högstadieskolan och fann då flera förbättringsområden. LÄS MER
14. Religionskunskapens kontroverser : En kvalitativ studie av lärares förståelse och hantering av kontroversiella frågor i klassrummet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka vilka frågor lärare upplever som kontroversiella, när frågor blir kontroversiella enligt lärare och med vilka strategier lärare hanterar undervisningen om kontroversiella frågor. Empirin analyseras utifrån den tidigare forskningens tre centrala kriterier för att förstå när en fråga blir kontroversiell: det beteendemässiga kriteriet, politiska kriteriet och epistemiska kriteriet. LÄS MER
15. En exkluderande universalitet -En diskursanalys av mål och visioner om jämställdhet i Agenda 2030
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Författare: Monika Johansson Titel: En exkluderande universalitet - En diskursanalys av mål och visioner om jämställdhet i Agenda 2030 Kandidatuppsats: SOCK07, 15 hp. Handledare. LÄS MER