Sökning: "konusmtion"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet konusmtion.

  1. 1. Dilemmat med kläder av låg kvalitet och kort livslängd : En kvalitativ studie om Sveriges generation X köpvanor avseende kläder

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Marija Avramovic; Victoria Mampuya; [2021]
    Nyckelord :kläder; marknadsföring; media; låg kvalitet; kort livslängd; generation x; konusmtion;

    Sammanfattning : Clothing can be consumed for its function but also for it’s symbolism, identity and status where the social aspect is an underlying factor. These various aspects, low prices and the frequent launch of new trends are contributing factors to an extensive consumption of low-quality and short-lived clothing. LÄS MER

  2. 2. Kommodifierad feminism - "inte fördelaktigt, men inte uteslutande problematiskt" - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors meningsskapande av marknadsföring av feministiska budskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Katarina Curran; Louise Sandqvist; Ingrid Wikehult; [2019-07-01]
    Nyckelord :Ambivalens; autenticitet; feminism; kommersialisering; kommodifierad feminism; marknadsföring; meningsskapande; postfeminism; symbolisk konsumtion;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra till en djupare förståelse kring fenomenet kommodifierad feminism och unga kvinnliga feministers meningsskapande kring fenomenet. Teori: Meningsskapande, postfeminism, symbolisk konusmtion. Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer. LÄS MER

  3. 3. Perspektiv på den etiske konsumenten : En kulturanalytisk studie om konsumenters reflektioner rörande etisk konsumtion och konfliktmineraler

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Jenny Bertilsson; Olivia Sjölén; [2017]
    Nyckelord :Konfliktmineraler; etisk konsumtion; identitet; konsumtionsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur identiteter skapas genom konsumtion och särskilt i relation till etisk konsumtion. Vi har genomfört 16 intervjuer för att samla material som vi sedan transkriberat och tematiskt analyserat. LÄS MER