Sökning: "kooperativt lärande matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser innehållade orden kooperativt lärande matematik.

  1. 1. Kooperativt matematiklärande: Uppnå möjligheter, hantera utmaningar. : En systematisk litteraturstudie om möjligheter och utmaningar med kooperativt lärande i matematik: i årskurs 1-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Alma Andersson; Linnéa Ahlsgård; Amanda Näslund; [2024]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; matematik; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande är ett arbetssätt som syftar till att elever arbetar i mindregrupper, tilldelas olika roller samt lär sig av varandra. Syftet med den härsystematiska litteraturstudien är att ta reda på vilka utmaningar och möjligheter detfinns med det kooperativa lärandet i matematikämnet, i årskurs 1–6. LÄS MER

  2. 2. ”På vilka sätt kan olika undervisningsmetoder gynna elever i matematiksvårigheter?”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Mikaela Ottosson; Rebecka Ottosson; [2024]
    Nyckelord :lågstadiet; lärande; matematiksvårigheter; undervisning.;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att undersöka gynnande undervisningsmetoder för elever med svårigheter i matematik. Genom att granska befintlig forskning identifieras olika pedagogiska tillvägagångssätt som stödjer dessa elevers lärande. Vi har använt systematiska sökningar i databaser och valt ut relevanta artiklar för analys. LÄS MER

  3. 3. Språkinriktad undervisning i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Antonsson; [2024]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; literacy; matematik; språkinriktat arbetssätt; språkutveckling;

    Sammanfattning : Allt fler elever misslyckas i ämnet matematik och enligt många forskare kan ettspråkutvecklande arbetssätt vara framgångsrikt för dessa elevers kunskapsutveckling.Detta gav anledning till studiens syfte som är att undersöka hur lärare utformar och arbetarspråkinriktat i matematikundervisningen och vilka utmaningar och möjligheter deupplever med detta. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sara Daniary; Nilsson Elin; [2023]
    Nyckelord :de tidiga skolåren; grupparbete; kooperativt lärande; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad kooperativt lärande är och hur det kan påverka eleverna i skolan i deras matematikinlärning. Matematik handlar inte bara om att hitta rätt svar utan även om att kunna argumentera och resonera kring sina tankar, idéer och strategier. LÄS MER

  5. 5. Klassrumsdialog för lärande i matematik : En litteraturstudie om kommunikation i matematikundervisningen i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Klara Helander; Hanna Axelsson Holm; [2023]
    Nyckelord :klassrumsdialog; strategier för kommunikation; lärarens frågor; elevsvar; kooperativt lärande; förlängda pauser; gruppsammansättning; tidsfaktorn; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår litteraturstudie är att undersöka hur lärare kan skapa klassrumsdialog för att stötta elevers lärande i matematikundervisningen samt vilka faktorer som komplicerar arbetet med dialog i klassrummet. I studien har vi undersökt vilka strategier lärare använder för att skapa klassrumsdialog som stöttar elevers lärande samt komplexiteten i att arbeta med klassrumsdialog. LÄS MER