Sökning: "kooperativt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden kooperativt lärande.

  1. 1. ”Helt klart att fler elever använder hjärnan större delen av dagen” - En fenomenografisk studie om lärares uppfattning av kooperativt lärande och dess effekt på elevers lärande.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sofie Henning; [2019-07-01]
    Nyckelord :kooperativt lärande; uppfattningar; fenomenografi; lärande; effekt;

    Sammanfattning : I litteratur om kooperativt lärande ges det uttryck för vilka kriterier och principer som behöver följas för att det skall vara ett kooperativt lärande. I tidigare forskning, framkommer det även att metoden kan ha fler syften än ett lärande i relation till kunskapskrav. LÄS MER

  2. 2. Kooperativt lärande och bedömning i ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Julia Green; [2019]
    Nyckelord :kooperativt lärande; bedömning; matematik; grundskola; cooperative learning; assessment; mathematics; primary;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har arbetats fram med syfte att utforska hur kooperativt lärande förhåller sig till bedömning i matematik. Som blivande lärare har jag burit en rädsla för att riskera att genomföra orättvisa bedömningar vid grupparbeten. LÄS MER

  3. 3. Kooperativt lärande inom matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Kristofer Nesling; Anna Hermansson; [2019]
    Nyckelord :bedömning; grupparbete; gymnasiet; kooperativt lärande; matematik; undervisning; prestation;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi sammanställt forskning som belyser både positiva och negativa aspekter med kooperativt lärande inom matematikämnet. Vi har bland annat lyft fram studier som visar hur arbetsformen påverkar elevers akademiska förmåga samt deras motivation, kommunikation och inställning. LÄS MER

  4. 4. Anpassningar för elever med autism inom de samhällsorienterande ämnena : En litteraturstudie om hur man hjälper elever inom autismspektrat nå upp till kunskapskraven inom de samhällsorienterande ämnena i grundskolan 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jonathan Granström Johansson; Markus Hezsö; [2019]
    Nyckelord :Autism; Samhällsorienterande ämnen; kunskapskrav; anpassningar; 4-6;

    Sammanfattning : De samhällsorienterande ämnena ligger till stor del i grund för att skapa ansvarstagande medborgare i dagens samhälle. Hur inkluderas elever med autism, som normalt har svårt med sociala interaktioner, i undervisningen inom de samhällsorienterande ämnena? Samt hur når de upp till de kunskapskrav som ställs i de samhällsorienterande ämnena? Syftet med denna litteraturstudie är att ta reda på vad det är som gör att elever med autism generellt har svårt att nå kunskapskraven samt hur lärare kan anpassa undervisningen och hjälpa de elever med autism att nå kunskapskraven inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  5. 5. Vilka faktorer och arbetsmetoder gynnar elevers motivation att lära sig matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Johanna Segerström; Adela Djurdjevic; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad forskningen säger om vilka faktorer och arbetsmetoder som gynnar elevers motivation att lära sig matematik. Utifrån vår frågeställning skapade vi sökord för att få fram relevant forskning inom vårt område. LÄS MER