Sökning: "korrelation hypotes"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden korrelation hypotes.

  1. 1. Textmängd, rytm och en hypotes : – En läsbarhetsanalys av Den magiska kula

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Julin; Hana Šehić; [2023]
    Nyckelord :Nivåbaserade läromedel; läsbarhet; lättläst; rytm; textmängd; syntaktiska meningar; tidig läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera det nivåbaserade läromedlet Den magiska kulan som är avsett för årskurs ett. Undersökningen bygger på en analys av progression mellan och inom de olika nivåerna och har fokus på läsbarhetsfaktorerna antal ord, meningar, långa ord samt rytm. LÄS MER

  2. 2. Komplexitetsdrag i andraspråkstexter : En korpusbaserad undersökning av syntaktisk komplexitet i andraspråksinlärares skriftliga svenska

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Johan Liljegren; [2023]
    Nyckelord :syntaktisk komplexitet; andraspråksinlärning; bedömning av språkfärdighet; inlärarkorpus; SweLL;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks syntaktiska drag som på olika sätt bidrar till komplexitet i texter skrivna av vuxna inlärare av svenska som andraspråk. Dessa drag benämns som komplexitetsdrag och inkluderar nominala bisatser, adverbiella bisatser, relativa bisatser, adjektivattribut, prepositionsattribut och infinitivattribut. LÄS MER

  3. 3. Är budgetens kritik rättfärdigad? Budgetens roll och framtidsutsikter inom ekonomistyrningen i Sverige : En kvantitativ enkätstudie med 226 budgetansvariga (VD:ar, ekonomiansvariga & controllrar...) från medelstora och stora svenska företag.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Hannes König; Enes Mamudi; [2023]
    Nyckelord :budget criticism; budget; budget usefulness; budgeting practice; management control; business administration; quantitative survey; Libby and Lindsay 2010 ; Jan Wallander; budgetens kritik; budget; budgetens nytta; budgetanvändning; ekonomistyrning; företagsekonomi; kvantitativ enkätstudie; Libby och Lindsay 2010 ; Jan Wallander;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Med fokus på medelstora och stora svenska företags budgetanvändning syftar denna studie att kartlägga budgetens roll och framtidsutsikter. Detta genom att ta reda på i vilken omfattning budgeten används samt budgetansvarigas uppfattning samt nytta av styrverktyget. LÄS MER

  4. 4. PANDEMI, NEDSTÄNGNINGAR OCH FÖRÄNDRAT FÖRTROENDE TILL REGERINGEN. En kvantitativ studie om varför förtroendet för regeringarna i EU:s medlemsländer påverkades under pandemins första år

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Isak Madenfalk; [2022-11-14]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie bygger vidare på tidigare studier vilka har fokuserat på relationen mellan coronapandemin och ökat förtroende för regeringspartiet i Europas länder. Dessa tidigare studier har mestadels fokuserat på undersöka nedstängningar och deras effekt på förändringen av förtroende för regeringen samt undersökt en tidsperiod. LÄS MER

  5. 5. Reklam kan vara rolig : En studie om humors påverkan på köpintention

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Christopher Hasp; Manfred Högberg; [2022]
    Nyckelord :video commercial; humor; advertising; purchase intention and comedy marketing; low involvement product.; Videoreklam; humor; marknadsföring; köpintention; humor i marknadsföring; lågengagemangsprodukt;

    Sammanfattning : Titel: Reklam kan vara rolig; en studie om humors påverkan på köpintention Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Christopher Hasp & Manfred Högberg Handledare: Michelle Ryback  Datum: 2022 – Juni  Syfte: Avsikten med arbetet är att undersöka om en tydlig koppling finns mellan uppskattning av humor och köpintention för produkter med låg engagemangsnivå genom användandet av videoreklam.  Metod: I studien har en kvantitativ forskningsmetod med ett deduktivt tillvägagångssätt använts där datainsamling skett i form av en enkätundersökning med totalt 103 besvarande respondenter. LÄS MER