Sökning: "korttidsminne test"

Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden korttidsminne test.

  1. 16. Fonologiskt korttidsminne hos tvåspråkiga barn med och utan språkstörning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Afsaneh Dadras; [2006]
    Nyckelord :arabic; bilingualism; language impairment; working memory; non-word repetition; Psychology; Psykologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Repetition of Non- word (make- up word that has not some semantic content) has been proposed as a reliable index of phonological memory in children with language impairment (LI). The aim of this study was to find out the possible similarities and differences concerning phonotactic non-words and working memory in 18 bilingual Swedish-Arabic children with and without LI ages 4-6 years. LÄS MER

  2. 17. Hörsel och språk - Utveckling och prövning av ett testbatteri på normalhörande barn med typisk språkutveckling i skolår ett och skolår tre

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Karin Karlsson; Lina Lundgren; [2006]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Vi vet att ungefår hälften av alla barn med hörselnedsättning har en språklig fårsening och att en undergrupp av dessa barn har en språkstöming. Att tidigt identifiera riskbarn får språkstörning är viktigt. Problem med auditiv perception har av vissa forskare ansetts vara bakgrundsmekanismen till språkstörning hos barn. LÄS MER

  3. 18. Relationen mellan språkliga förmågor och arbetsminne hos barn i förskoleklass samt barn i år 1 - en undersökning med hjälp av ett datoriserat testbatteri

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Jennifer Forsén; Jonas Lindsjö; [2005]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Flera undersökningar har visat att arbetsminnet är en viktig faktor vid språkinlärning. Dessutom anser flera forskare att en svaghet i arbetsminnets bearbetnings- och lagringskapacitet ligger bakom problemen hos barn med språkstörning. LÄS MER

  4. 19. Meningsrepetition som mått på arbetsminne och språkliga förmågor hos femåriga barn

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Frida Andersson; Karin Magnusson; [2005]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Meningsrepetition har länge använts som ett test både för arbetsminne och språklig förmåga. Trots att meningsrepetition används som test i många sammanhang finns det delade meningar om vad meningsrepetition egentligen mäter. LÄS MER

  5. 20. Taluppfattning och arbetsminne hos normalhörande, normalspråkiga sju- och nioåringar

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Caroline Hagesäter; Anette Thern; [2003]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : På senare år har relationen mellan arbetsminne och tal- och språkförmåga studerats inom en rad områden; normalspråkiga barn och vuxna, barn med språkstöming, barn med dyslexi samt barn och vuxna med hörselskador. För barn och vuxna med hörselskador har arbetsminnet visat sig ha stor betydelse för olika aspekter av språkförmågan, t ex förmågan att lära in nya ord. LÄS MER