Sökning: "korttidsminne test"
Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden korttidsminne test.
16. Fonologiskt korttidsminne hos tvåspråkiga barn med och utan språkstörning
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Repetition of Non- word (make- up word that has not some semantic content) has been proposed as a reliable index of phonological memory in children with language impairment (LI). The aim of this study was to find out the possible similarities and differences concerning phonotactic non-words and working memory in 18 bilingual Swedish-Arabic children with and without LI ages 4-6 years. LÄS MER
17. Hörsel och språk - Utveckling och prövning av ett testbatteri på normalhörande barn med typisk språkutveckling i skolår ett och skolår tre
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Vi vet att ungefår hälften av alla barn med hörselnedsättning har en språklig fårsening och att en undergrupp av dessa barn har en språkstöming. Att tidigt identifiera riskbarn får språkstörning är viktigt. Problem med auditiv perception har av vissa forskare ansetts vara bakgrundsmekanismen till språkstörning hos barn. LÄS MER
18. Relationen mellan språkliga förmågor och arbetsminne hos barn i förskoleklass samt barn i år 1 - en undersökning med hjälp av ett datoriserat testbatteri
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Flera undersökningar har visat att arbetsminnet är en viktig faktor vid språkinlärning. Dessutom anser flera forskare att en svaghet i arbetsminnets bearbetnings- och lagringskapacitet ligger bakom problemen hos barn med språkstörning. LÄS MER
19. Meningsrepetition som mått på arbetsminne och språkliga förmågor hos femåriga barn
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Meningsrepetition har länge använts som ett test både för arbetsminne och språklig förmåga. Trots att meningsrepetition används som test i många sammanhang finns det delade meningar om vad meningsrepetition egentligen mäter. LÄS MER
20. Taluppfattning och arbetsminne hos normalhörande, normalspråkiga sju- och nioåringar
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : På senare år har relationen mellan arbetsminne och tal- och språkförmåga studerats inom en rad områden; normalspråkiga barn och vuxna, barn med språkstöming, barn med dyslexi samt barn och vuxna med hörselskador. För barn och vuxna med hörselskador har arbetsminnet visat sig ha stor betydelse för olika aspekter av språkförmågan, t ex förmågan att lära in nya ord. LÄS MER