Sökning: "kost i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden kost i förskola.

  1. 1. Normer om kost: Pedagogers förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frogner Emelie; Holmqvist Elin; [2024]
    Nyckelord :Förhållningssätt; förskola; normkritiskt; kön; makt; måltidssituation; normer; selektivt ätande;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie är att undersöka hur pedagogernas normer framträder under måltidssituationer samt inom ramen för detta syfte belysa hur bemötande kring barn som är selektiva i maten ser ut. Detta kommer att göras utifrån tre frågeställningar: Vilka förhållningssätt har pedagogerna under måltidssituationen? Vilka normer blir synliga under måltidssituationen? Hur tar pedagogerna hänsyn till barns individuella behov under måltidssituationen i förskolan?     Utförandet av studien är utav en kvalitativ metod genom strukturerade observationer för att kunna besvara syftet och frågeställningarna. LÄS MER

  2. 2. Barns grönsakskonsumtion i förskolan : Förskollärares förutsättningar och förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rebecka Lilleng; Emma Veka Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :diet; mealtime setting; preschool; vegetable consumption; vegetables; förskola; grönsaker; grönsakskonsumtion; kost; måltidssituation;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att öka kunskapen om de förutsättningar som finns för att främja barns grönsakskonsumtion i förskolan. Metoden som använts är kvalitativa semistrukturerade intervjuer av legitimerade förskollärare i en kommun i Värmlands län i Sverige. Empirin har analyserats genom en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. Måltidspedagogik i förskola : Pedagogers aktiviteter för lärandet om och med mat och måltider i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Hansson; Delkhaz Haij; [2023]
    Nyckelord :Måltidspedagogik; Måltid; Kost; Hälsa; Pedagog; Barn; Förskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Men maten då? : En enkätstudie om hur pedagoger undervisar barnen i förskolan kring kostens betydelse för hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Hanna Berg; Madeleine Jofur; [2022]
    Nyckelord :diet; education; framework factor theory; health; preschool; förskola; hälsa; kost; ramfaktorteorin; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to show how educators in preschool teach children about the diet’s importance for health. We have used a quantitative method in the form of a questionnaire to get answers to our research questions. The questionnaire consisted of mostly closed questions and was answered by 206 educators in Swedish preschools. LÄS MER

  5. 5. Goda matvanor i förskolan : En intervjustudie om förskollärares perspektiv på ramfaktorers betydelse för främjandet av goda matvanor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elin Olsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; kost; matvanor; ramar; ramfaktor;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen grundar sig i temat rörelse, kost och hälsa i förskolan och är en del av förskollärarprogrammet på Karlstads universitet. Studiens syfte var att identifiera vilka ramfaktorer förskollärare beskriver som betydelsefulla kring främjandet av goda matvanor för barn i förskolan. LÄS MER