Sökning: "kostnader för rekrytering"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden kostnader för rekrytering.

  1. 1. Digitalisering och framtidens HR-arbete - Påverkar digitaliseringen rekryteringsprocessen & yrkesidentiteten hos HR-praktiker?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Linnea Kling; Oskar Karlsson; [2023-09-07]
    Nyckelord :AI; Digitalisering; HR; Rekrytering; Yrkesidentitet;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur digitaliseringen av rekryteringsprocessen påverkar HR-praktikers arbete och yrkesidentiteter. Syftet var att genom intervjuer fånga dessa upplevelser för att sedan koppla ihop med teorier och tidigare forskning på området. LÄS MER

  2. 2. Personlighetsegenskaper och personlighetstester i organisationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Max Lundskog Magnusson; Julia Lindberg; [2023-06-27]
    Nyckelord :personality tests; personality traits; personnel selection; Big Five; recruitment; wrong recruitment; personnel psychology; employment settings; job performance; validity; reliability;

    Sammanfattning : Att anställa rätt är för organisationer vitalt. Att rekrytera fel person kan skada organisationers effektivitet och kultur samt leda till stora finansiella kostnader varför det är av intresse för organisationer att identifiera vilka personlighetsegenskaper kandidater besitter. LÄS MER

  3. 3. Att dela eller inte dela? : En kvantitativ studie om sambandet mellan stress och kunskapsdelning på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Anastasia Sieburg; Ella Skoglund-Landström; [2023]
    Nyckelord :Stress; Work-related stress; Knowledge; Knowledge sharing; White collar; Blue collar; staff turnover; employee retention; Stress; Arbetsrelaterad stress; Kunskap; Kunskapsdelning; White collar; Blue collar; personalomsättning; behålla personal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetsrelaterad stress kan relateras till arbetstagarnas hälsa och bidrar till hög personalomsättning och ökade kostnader. Samtidigt är kunskapsdelning en betydande resurs för organisationers förmåga att ta vara på kunskap, främja medarbetarnas välmående samt behålla sin personal. LÄS MER

  4. 4. Intern och extern chefsrekrytering : En studie om organisatoriska omständigheter och beslutsfaktorer i chefsrekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Linnéa Andersson; Mia Kim; Emelie Engström Johansson; [2023]
    Nyckelord :Manager Recruitment; Internal recruitment; External recruitment; career paths; development opportunities.; Chefsrekrytering; Intern rekrytering; Extern Rekrytering; Karriärvägar; Utvecklingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Frågeställning: Under vilka omständigheter väljer organisationer intern respektive extern rekrytering när chefer ska tillsättas? Syfte: Syftet är att undersöka under varför och under vilka omständigheter organisationer väljer intern respektive extern chefsrekrytering.  Metod: Kvalitativ ansats, Intervjuer, Tematisk analys Slutsats: Utifrån den tidigare litteraturen samt studiens insamlade empiriska material tycks organisationer föredra att rekrytera chefer internt om rätt kompetens finns inom organisationen. LÄS MER

  5. 5. Hur ett företag i Sverige kan se på intern- och informell rekrytering samt hur deras urvalsprocess kan se ut

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Hannes Corbett; Christopher Lindström; [2022]
    Nyckelord :internal recruitment; informal recruitment; selection process; form of recruitment; internrekrytering; informell rekrytering; urvalsprocess; rekryteringsform;

    Sammanfattning : Många forskare har tidigare betonat att anställda är en av organisationens viktigaste resurser, vilket innebär att det är viktigt för rekryterare att välja ut och anställa "rätt" medarbetare. Rekryteringsprocessen och urvalet av nya medarbetare är kärnverksamheten för personlig hantering och är mycket viktig i en organisation. LÄS MER