Sökning: "kränkande behandling förskola skola"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kränkande behandling förskola skola.
1. Elevers genus och lärares arbete med könsmönster
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Generationen unga idag beskrivs vara högpresterande, stressade och trygghetssökande i en orolig omvärld. Barn och unga har en hög skolstress, framför allt flickor. Pojkar presterar sämre än flickor i de flesta skolämnen. Många mår också dåligt. LÄS MER
2. Vad sägs om diskriminering i förskolan? : En diskursanalys av likabehandlingsplaner
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Varje år sker flera hundra anmälningar om kränkande behandling och diskriminering i förskola och skola. Arbetet med värdegrundsfrågor är ständigt på tapeten i skolans värld men utan större framgång, trots vetskapen om denna ohälsa bland barn och elever i skolan har anmälningarna inte minskat. LÄS MER
3. Mobbning i förskolan : pedagogers syn på mobbning.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : InledningMobbning ingår i begreppet kränkande behandling och ordet mobbning är något som idag är på väg ut ifrån styrdokumenten och lagstiftningen som rör skolan. Anledningen till detta är att de som stiftar lagen anser att handlingen inte ska behöva upprepas utan en gång räcker (Svaleryd och Hjertson 2012, ss. 46-47). LÄS MER
4. Kränkande behandling i skolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Alla barn- och elever har en lagstadgad rätt att känna sig trygga i skolan, idag är det huvudmannen som har ett ansvar att se till att detta efterlevs. Huvudmannen har en skyldighet att bedriva ett förebyggande arbete så att kränkande behandling av barn och elever inte förekommer. LÄS MER
5. "Han är ju lite konstig..." : En studie genom boksamtal och intervjuer om barns inställning till normavvikande beteende
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Vårt syfte är att få en bild av barns inställning till normavvikande beteende. Vi vill även ta del av hur lärarna iförskolan och grundskolans tidigare år arbetar för att förebygga negativ inställning och kränkande behandling pågrund av detta. För att få fram barnens åsikter kring detta använder vi oss av boksamtal. LÄS MER