Sökning: "kränkande behandling i skola"
Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden kränkande behandling i skola.
1. Elevers genus och lärares arbete med könsmönster
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Generationen unga idag beskrivs vara högpresterande, stressade och trygghetssökande i en orolig omvärld. Barn och unga har en hög skolstress, framför allt flickor. Pojkar presterar sämre än flickor i de flesta skolämnen. Många mår också dåligt. LÄS MER
2. ”En jättelucka!” : En intervjustudie om skolans responser på våld i ungas parrelationer
Master-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : I Sverige har mäns våld mot kvinnor sedan länge definierats och etablerats som ett allvarligt samhällsproblem och forskningsfält. Kunskapen om våld i ungas parrelationer har däremot inte uppmärksammats i samma utsträckning. LÄS MER
3. ”Vissa är vana och andra upplever en obehaglig jargong” : Idrottslärares syn och hantering av kränkande behandlingar mellan elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Bakgrunden är bekräftelsen ifrån kvalitetsgranskningar att kränkande behandlingar sker mellan elever inom undervisningen i idrott och hälsa. Ämnesspecifikt inriktad forskning på internationell forskningsnivå är få till antal, vilket skapar grunden och motivet till genomförandet. LÄS MER
4. Skolpersonalens uppfattning om mobbning : En kvalitativ studie om arbetet mot mobbning i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Kränkning är ett vanligt förekommande problem i samhället och det förekommer trots att detbåde i skollagen och diskrimineringslagen finns förbud mot mobbning och alla former avdiskriminerande eller kränkande behandlingar. Syftet med denna studie var att undersöka hurskolpersonal uppfattar och förhåller sig till mobbning och kränkande behandling som uppståri skolsituationer bland elever, samt hur de arbetar med mobbning. LÄS MER
5. ANTIDISKRIMINERING I GRUNDSKOLAN : En WPR-analys av problemet med diskriminering, ojämlika villkor och kränkande behandling
Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Skolan har ett tydligt uppdrag att bedriva ett målinriktat arbete för att motverka alla former av diskriminering samt främja elevers lika rättigheter och möjligheter. Hur arbetet specifikt ska gå till är dock upp till varje enskild verksamhet utifrån dess specifika behov och förutsättningar. LÄS MER