Sökning: "krashens teori"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden krashens teori.
1. Stimulerar läromedel i engelska för årskurs 5 till språkinlärning? : En komparativ studie av textböcker och övningsböcker för årskurs 5, utifrån Krashens Theory of Second Language Acquisition.
L2-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilket manöverutrymme läromedel i engelskundervisningen ger till språkförvärvande med fokus på Stephen Krashens hypotes om optimal språkstimulans. Tre forskningsfrågor undersöks: 1. Hur begripligt är språket i läromedel som används i engelskundervisning i svenska skolor idag? 2. LÄS MER
2. Lärares uppfattningar om elevers talängslan i engelska i årskurs 4-6 : Definitioner, orsaker och strategier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Ängslans potentiella risk att påverka elevers inlärning av ett nytt språk gör det till ett fenomen som lärare behöver ha i åtanke när de utformar sin engelskundervisning. Studier som undersökt elevers ängslan inom språkinlärningen utgår i många fall från ett elevperspektiv (t.ex. LÄS MER
3. Lättläst skönlitteratur : Lärares resonemang kring den lättlästa litteratur för vuxna andraspråkselevens läslust
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Skollagen (2010:800, kap 20, 4§) uttrycker att elever med svenska som andraspråk ska ges möjlighet att utveckla en språklig kompetens inom svenska språket vilket följas av förmågor inom både läsandets och skrivandets konst. Lärarens uppdrag är att ge eleven verktygen till att skapa och utveckla dessa kompetenser som behövs för att eleven ska kunna delta i det demokratiska samhället. LÄS MER
4. Förskolepedagogers förhållningssätt gentemot barn med annat modersmål
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en större förståelse för hur förskolepedagoger förhåller sig till barn med annat modersmål än svenska och hur de strävar efter att skapa likvärdiga miljöer i förskolan. Vi har använt oss av kvalitativa metoder där vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med fyra olika förskollärare. LÄS MER
5. MUSIKENS BETYDELSE I ANDRASPRÅKSINLÄRNING - EN INTERVJUSTUDIE I HUR LÄRARE PÅ HÖGSTADIET ANVÄNDER MUSIK I SIN ENGELSKUNDERVISNING
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Forskning har visat att musik är ett arbetssätt som kan hjälpa inlärningen av ett andraspråk, ändå verkar det inte ha nått klassrummen i Sverige som en erkänd metod. Denna studie har undersökt hur lärare arbetar med musik i sin språkundervisning, trots att det saknas ett reellt stöd. LÄS MER