Sökning: "kreativ musikundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kreativ musikundervisning.
1. "Att vara kreativ med ljud" : En enkätstudie om musiklärares användande av musikskapande aktiviteter i grundskolans årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Utifrån min egen skolgång och känslan av att musikskapande aktiviteter bortprioriterats för att skapa utrymme för sådana moment som ger ”mest kunskap” har jag med denna studie valt att undersöka just användandet av musikskapande aktiviteter i grundskolans musikundervisning. Den tidigare forskning som lyfts fram visar att kreativa arbetssätt och skapande aktiviteter främjar elevers musikaliska kunskaper och sociala färdigheter. LÄS MER
2. Musikundervisning i grundskolan - om eleverna själva får välja
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien undersöker elevers syn och förväntningar på musikundervisning och hur dessa förhåller sig till kursplanen i ämnet. Historiskt har det visat sig ge negativ inverkan på arbetsmiljö och måluppfyllelse när avståndet mellan dessa olika förhållningssätt blir för stort. LÄS MER
3. "Jag är den första som gör det på det sättet jag gör det på": En kvalitativ forskningsstudie om kreativitet i musikundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : I skolan är kreativitet idag ett av honnörsorden och i kursplanen i musik betonas betydelsen av att undervisningen ska ge eleverna möjligheten att utveckla sin musikaliska kreativitet. Men vad är musikalisk kreativitet? Styrdokumenten ger ingen tydlig vägledning hur begreppet ska tolkas, utan lärare och utbildare är lämnade åt sina egna tolkningar. LÄS MER
4. ”There is no H in music” – en inblick i musikundervisningen i England
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med den här undersökningen är att studera hur musikundervisningen kan vara uppbyggd i den engelskaskolan. Hur musikundervisningen bör vara utformad enligt styrdokumenten, hur musiklärare kan förhålla sig tilldessa och hur det faktiskt kan se ut i praktiken, är frågor som behandlas och besvaras, dels via skriftliga källor,dels genom en empirisk undersökning. LÄS MER
5. Rytmik I flöjtundervisningen - en frågeundersökning med fyra flöjt- och rytmikpedagoger.
C-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur rytmikens arbetssätt och idéer skulle kunna integreras itvärflöjtsundervisning. Jag vill även ge exempel på hur en sådan undervisning skulle kunna se ut. LÄS MER