Sökning: "kreativitet i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 157 uppsatser innehållade orden kreativitet i förskolan.

  1. 11. ”Ramarna blev för begränsande” : Förskollärares perspektiv på kreativitet före och efter Läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Henrik Möller; [2023]
    Nyckelord :Preschool; creativity; preschool teachers; education; curriculum; time efficiency; Förskola; kreativitet; förskollärare; utbildning; läroplan; tidseffektivisering;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att genom ett nu och då perspektiv analysera hur förskollärare utbildade före och efter läroplanen resonerar kring begreppet kreativitet och vilken plats den har i förskolan. För att närma sig detta intervjuade författaren tre förskollärare som fick sin utbildning på 70 och 80-talet, före läroplanen, samt tre förskollärare utbildade mellan 2008–2022, efter läroplanen. LÄS MER

  2. 12. Låt barnen leka! : Förskollärares resonemang om lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Henningsson; [2023]
    Nyckelord :approaches; play environment; learning environment; play-based pedagogical approach; preschool teachers.; förskollärare; förhållningssätt; lekmiljö; lärmiljö; lekpedagogiskt arbetssätt.;

    Sammanfattning : The study has been conducted with the purpose to increase knowledge about preschool teachers´ conceptions and how play emerges as a tool for stimulating children´s learning and development in the reasoning of preschool teachers. A qualitative method with semi-structured interviews and a flexible interview guide was used to collect data. LÄS MER

  3. 13. Analog och digital högläsning : En intervjustudie om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Neda Bakhtiari; Jennifer Ekblad; [2023]
    Nyckelord :förskola; arrangerad högläsning; analog högläsning; digital högläsning; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka olika sätt att arrangera analog och digital högläsning i förskolan. Anledningen till valet av undersökning är att vi knappt  kunde hitta någon forskning om digital högläsning. Trots ett noggrant sökarbete. LÄS MER

  4. 14. “Den viktigaste delen av kreativitet är att det ger barnen nåt, det är den typen av kreativitet jag skulle vilja ha” : – En studie om förskollärares egenupplevda kreativitet i relation till undervisning i förskolan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linnea Willner; [2023]
    Nyckelord :Egenupplevd kreativitet; kreativa förmågor; kreativ undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om förskollärares egenupplevda kreativitet och hur den påverkar hur undervisning organiseras i förskolan, och de två frågeställningar som studien bygger på lyder: Hur resonerar förskollärare kring sina kreativa förmågor i relation till förskolan? Hur resonerar förskollärare kring vad som påverkar hur kreativ undervisning organiseras i förskolan? Studien har en kvalitativ ansats och grunden för studien är intervjuer genomförda med förskollärare. Studiens teoretiska perspektiv är Albert Banduras self-efficacy, översatt upplevd självförmåga, som syftar till människans tro på sin egen förmåga att klara av en handling i en särskild situation. LÄS MER

  5. 15. Åtta pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogik i förskolan : ”Allt vi gör inomhus kan vi göra utomhus!”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emmie Hansson; Jenny Hilmo; [2023]
    Nyckelord :Affordance; Förskolegården; Handlingserbjudanden; Pedagogers förhållningssätt; Utomhusmiljö; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogik. Studien har riktat in sig på pedagogers förhållningssätt, utomhusmiljöns utformning, utomhusmiljöns handlingserbjudanden samt möjligheter och begränsningar i användandet av utomhuspedagogik. LÄS MER