Sökning: "kreativitet i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 157 uppsatser innehållade orden kreativitet i förskolan.

  1. 16. Tillgängligt är inte alltid nåbart : En kvalitativ studie om det pedagogiska materialets urval, placering och användning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anicka Yeh Hansen; Matilda Melin; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; didaktiska övervägande; pedagogiskt material; möjligheter; begränsningar; kompetenta barnet; lek och samspel; kreativitet; självständighet.;

    Sammanfattning : Förskollärare har ett undervisningsuppdrag, det innefattar att även göra didaktiska övervägande gällande det pedagogiska materialet. Tidigare forskning kring förskollärares didaktiska val i relation till undervisningsmaterialets urval, placering och användning är begränsad. LÄS MER

  2. 17. Digitala verktyg i förskolan : Pedagogernas perspektiv på användning av digitala verktyg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marina Dzakula; Sara El Faourie; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; undervisning; förskola; lärande; Ipad;

    Sammanfattning : Inledning:  Samhället har gått in i den digitaliserad värld där digitala verktyg har blivit en del av människan vardagliga liv. Förskolans senaste läroplan ställer krav på att pedagoger utvecklar barnens digitala kompetens på ett sätt som stimulerar deras utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 18. Mikrofonmarshmallows och andra musikaliska meningserbjudanden : Skogen som plats för ljud- och musikupplevelser i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Norinder; [2023]
    Nyckelord :Forest; musical affordances; affordance; musicking; preschool; outdoor education.; Skog; musikaliska meningserbjudanden; affordance; musicking; förskola; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Den fysiska miljön har betydelse för barns meningsskapande, och en plats där meningsskapande sker i förskolan är skogen. Intresset för att bedriva förskoleverksamhet i skogen har ökat de senaste decennierna. LÄS MER

  4. 19. Återanvändningsmaterial i förskolans utbildning : En kvalitativ studie kring betydelsen av återanvändningsmaterial i relation till hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Carlsson; Sara Nordborg Barkman; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; återanvändningsmaterial; hållbarhet; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ur ett poststrukturalistiskt perspektiv genom förskollärares berättelser undersöka varför och hur förskollärare medvetet har valt att använda återanvändningsmaterial i utbildningen. I förskolan är det av stor betydelse att förmedla hur det kan bidra till hållbarhet, vilket skapar en grund för den kunskap barn behöver ha med sig i framtiden. LÄS MER

  5. 20. Den friska luften : En studie om förskollärares syn på sambandet mellan utomhusmiljön, hälsa och rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Muzzini; Liselotte Nissen; [2022]
    Nyckelord :Förskollärarens förhållningssätt; utomhusmiljö; makt; hälsa; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Under vår utbildning till förskollärare på Malmö Universitet har vi haft möjlighet till verksamhetsförlagd utbildning samt arbetat inom professionen. Vi har båda skapat oss ett bredare intresse inom förskolans utomhusmiljö och fysiska aktiviteter. LÄS MER