Sökning: "kreativitet i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden kreativitet i klassrummet.

  1. 1. Singaporemodellen : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om hur Singaporemodellen påverkar elevernas motivation och intresse för matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Emelie Östling; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; intresse; kreativitet; motivation; Singaporemodellen; socialt samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien avser att undersöka grundskollärares uppfattning kring skillnader mellan traditionell matematikundervisning och Singaporemodellens undervisningssätt och hur denna modell påverkar elevers intresse och motivation för matematikämnet. Detta gjordes iform av en kvalitativ intevjumetod för att ta del av lärares erfarenheter och åsikter kring deras upplevelser angående skillnader i undervisningsmodellerna samt hur elever påverkas av motivation. LÄS MER

  2. 2. Cliffhangers : Ett narrativt verktyg för förundran och kreativitet i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Johanna Widlund; [2022]
    Nyckelord :Cliffhanger; narrativ teori; förundran; kreativitet i klassrummet; affordance; filmpedagogik.;

    Sammanfattning : This study is about applying narrative theory into the media classrooms. Can a teacher create wonder and curiosity in his or her classroom by using classic storytelling techniques? The use of compelling storytelling has been used throughout history. LÄS MER

  3. 3. Det fysiska rummets möjligheter och begränsningar för utforskande lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Grip Höök; [2022]
    Nyckelord :miljö; estetik; kreativitet; utforskande; läroprocess; fotografisk bild; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : I den här undersökningen har jag intresserat mig för hur elever i gymnasieämnet fotografisk bilduppfattar utformningen av sin fysiska lärandemiljö. Syftet med studien är att ur ett elevperspektivsynliggöra vilka möjligheter och begränsningar klassrummets fysiska utformning kan skapa förutforskande lärprocesser. LÄS MER

  4. 4. Relationer i textilslöjden : En intervjustudie om textillärares relationer med sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Erica Håll; [2021]
    Nyckelord :Motivation; kreativitet; lärande;

    Sammanfattning : Relationer mellan elever och lärare är alltid av stor betydelse i klassrummet, både för elever och lärare och utgångspunkten för den här studien har därför varit vilken betydelse relationerna har i textilslöjden och hur textilslöjdslärare ser på relationsskapande. Genom intervjuer av sex textilslöjdslärare har material samlats in och syftet med den här studien har varit att sammanfatta hur textilslöjdslärare ser på möjligheterna till relationsskapande med sina elever, hur de gör för att skapa goda relationer och hur de värderar sina relationer med eleverna. LÄS MER

  5. 5. Ipad i klassrummen : En kvalitativ studie om hur elever påverkas av Ipad-användning under lektionstid

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ahmad Shah Zadran; [2021]
    Nyckelord :iPad; teaching; mood; learning; distraction; iPad; undervisning; mående; inlärning; distraktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka åsikter lärare på en skola har om iPad i undervisningen och hur det påverkade eleverna. I denna studie användes en kombination av intervjuer och observationer för att få tillgång till den data som var nödvändig. LÄS MER