Sökning: "kreativt resonemang"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden kreativt resonemang.

  1. 1. Elevers arbete med matematiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Aichah Shokfah; [2024]
    Nyckelord :mathematical reasoning; creative mathematical reasoning; imitative reasoning; matematiskt resonemang; kreativt matematiskt resonemang; imitativt resonemang;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med denna studie är att undersöka faktorer som kan påverka elevers matematiska resonemang. Detta gjordes genom att undersöka vilken typ av resonemang elever i årskurs 9 använde när de löste olika uppgifter och även elevernas uppfattningar om matematik. LÄS MER

  2. 2. Elevers matematiska resonemang vid uppgiftslösningar i grupp : En fallstudie om hur imitativa och kreativa resonemang kan framträda i matematikklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :John Fritz; Alexander Latvalehto; Ellen Lindholm; [2023]
    Nyckelord :imitative reasoning; creative reasoning; Imitativt resonemang; kreativt resonemang;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka matematiska resonemang som framträder när elever löser uppgifter i grupp. Det resultat som framkommit baseras utifrån fallstudie där elevers användning av matematiska resonemang har observerats i två klassrum. LÄS MER

  3. 3. Uppgifter som utvecklar resonemangsförmågan : En läromedelsanalys i matematik för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Fanny Mattsson; [2023]
    Nyckelord :matematik; lågstadiet; läromedelsanalys; läroböcker i matematik; resonemang; tillvägagångssätt;

    Sammanfattning : Följande studie är en läromedelsanalys som syftar till att undersöka vilka och hur många uppgifter som bidrar till att utveckla resonemangsförmågan. De läroböcker som granskades var Prima matematik 3a och 3b samt Mera favorit matematik 3a och 3b. LÄS MER

  4. 4. Hur resonerar elever egentligen? : En kvalitativ studie om användningen av kreativa och imitativa resonemang hos elever i årskurs 3 vid arbete med rika problem.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maja Bernhardsson; Undestam Filippa; [2023]
    Nyckelord :Creative reasoning; imitative reasoning; rich problems; primary school; third grade.; Kreativt resonemang; imitativt resonemang; rika problem; grundskolan; årskurs 3.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie fokuserar på att undersöka hur kreativa och imitativa resonemang kommer till uttryck i en lågstadiekontext. Genom observationer av videoinspelningar av när 20 elever i årskurs 3 arbetar med rika problem har vi kommit fram till fem teman som beskriver tillfällen där kreativa och imitativa resonemang uttrycks. LÄS MER

  5. 5. Vilka elever har strörst nytta av matematisk problemlösning?

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Andreas Andersson; [2023]
    Nyckelord :problem solving; mathematics; high-achieving students; low-achieving students.; problemlösning; matematik; högpresterande; lågpresterande.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har undersökt hur låg- respektive högpresterande elever påverkas av problemlösningsuppgifter i matematikundervisningen. Är det främst de relativt högpresterande eleverna som har störst nytta av matematisk problemlösning för att få en djupare förståelse i matematik? Kan problemlösning användas för att få upp intresset för lågpresterande elever? Spelar det någon roll hur problemuppgifter är formulerade? Arbetet har genomförts genom en begränsad systematisk litteraturöversikt genom en databassökning via sökmotorerna DiVA, ERIC och Springer följt av en narrativ analys av tolv utvalda artiklar. LÄS MER