Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Makt, Media och Mosaik: En feministisk poststrukturalistisk granskning av medias porträttering av Israel-Hamas-konflikten.

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Wilma Jöhnsson Widerberg; Aline Forsström; [2024]
    Nyckelord :Israel; Hamas; media; civila; porträttering; krig och konflikt; genus; narrativ; maktrelationer; maktstrukturer.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I krig och konflikt har kvinnor länge använts som ett verktyg för att uppmuntra män att kriga. Genom att framställas som försvarslösa och sårbara har de förstärkt den manliga rollen som försvarare vilket har motiverat män till att bli deras och nationens beskyddare. LÄS MER

  2. 2. ”Inget ljus men snäll” : Finska krigsbarn på barnhemmet i Stråtenbo 1942 - 1943

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Malin Lööf; [2023]
    Nyckelord :Finska krigsbarn; Rotaryklubb Falun; Finska krigsbarn; Stråtenbo barnhem;

    Sammanfattning : När Finland dras in i Andra världskrigen ställs svensk neutralitetspolitik på prov. Då staten inte släpper på neutraliteten organiserar sig omgående frivilligorganisationer och privatperso-ner på både svensk och finsk mark för att kunna hjälpa det krigshärjade Finland. LÄS MER

  3. 3. Människan och litteraturen : En undersökning av skönlitteraturs potential till estetisk anknytning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Isak Olsson; [2023]
    Nyckelord :grundskola; gymnasieskola; skönlitteratur; estetisk läsning; estetisk anknytning; elever; litteraturundervisning; svenskundervisning; bokval; läsupplevelse; barn och unga; fantasi; kreativitet; läslust; svenska; styrdokument;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att belysa olika sätt genom vilka läsare kan skapa en potentiell anknytning till skönlitteratur. I fokus ligger den estetiska och förtrollande upplevelse som litterära verk kan erbjuda när läsningen går bortom det analytiska målet, vilket dominerar styrdokumentens syn på litteraturens användning i skolans klassrum. LÄS MER

  4. 4. Vuxna individers krigsupplevelse i barndomen : En integrerande sammanställning av kvalitativ forskning -inspirerad av metasyntes

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Zainab Abdulhalim; Linda Ibrahim; [2023]
    Nyckelord :Childhood; Experience; War; Barndom; Krig; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Upplevelserna av krig i barndomen kan ge negativa konsekvenser livet ut. Krig består av brutalt våld mot det civila, trots att den fjärde Genèvekonventionen samt FN-barnkonventionen finns för att skydda individer. Under krig lever barn även i en otrygg miljö samt att krig medför försämringar och begränsningar för barn i livet. LÄS MER

  5. 5. Barns erfarenheter av flykt i bilderböcker : Om flyktingbarnets skildring i barnlitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :William Shaid; [2023]
    Nyckelord :Bilderböcker; barnlitteratur; bildanalysen; kvalitativ textanalys; narratologi; narrativ och illustrationer;

    Sammanfattning : En större flyktingvåg skildrades i svensk media under 2015. Gripande berättelser om människor på flykt undan krig och orättvisor. Men detta var nyheter ämnade för den vuxne läsaren, inte berättelser för barn. LÄS MER