Sökning: "krigslekar"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet krigslekar.

  1. 1. Förskollärares förhållningssätt till barns krigslekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Johanna Andersson; [2023]
    Nyckelord :Krigslekar; förskola; förskollärare; makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur förskollärare som makthavare beskriver att de förhåller sig till barns krigslekar i förskolan. För att besvara studiens syfte och frågeställninga ranvändes kvalitativ intervju som metod. Fyra förskollärare deltog i intervjun. LÄS MER

  2. 2. Den fria leken : Pedagogers förhållningssätt till begränsningar i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sejla Huseinbasic; Ajla Kovacevic-Jareb; [2023]
    Nyckelord :Begränsning; Foucaults maktteori; fri lek; förbjuden lek; lek; pedagogernas förhållningssätt; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Arbetet vilar på en kvalitativ metod där studiens syfte är att undersöka pedagogernas förhållningssätt till begränsningar i den fria leken.  Vi har utfört intervjuer med olika pedagoger i förskolans verksamhet för att få en större inblick på vad som kan begränsa barnens fria lek och hur pedagogerna förhåller sig till de begränsningar som uppstår. LÄS MER

  3. 3. Får alla lekar lekas? : förskollärares uppfattningar om krigslekar, lek och identitetsskapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Holmgren; Johansson Martina; [2022]
    Nyckelord :Lek; krigslek; krigsleksaker; rollek; identitetsskapande; identitet; förskollärare; media; genus.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. ”Den fria leken är inte fri” : En kvalitativ studie om barns fria lek och krigslekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hathaikan Ngamnual; Ioana Popescu; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; krigslek; makt; styrning och norm;

    Sammanfattning : Abstract   Vårt examensarbete syftar till att undersöka pedagogernas syn på barns fria lek och faktorer som påverkar barns möjlighet till den fria leken i förskolan. Vidare, undersöker vi pedagogernas förhållningssätt om leken övergår till en krigslek samt när, hur och på vilka grunder anser pedagogerna att det är lämpligt att ingripa i barns lek. LÄS MER

  5. 5. "Och sen sköt du mig!" : En vetenskaplig essä om barnens vapen- och krigslekar på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Palo; [2020]
    Nyckelord :gunplay; warplay; preschool; playtheories; vapenlekar; krigslekar; förskola; lekteorier;

    Sammanfattning : This scientific essay deals with children's gun- and war plays in preschool. The story describes the situation, where preschool children are playing pretended gun- and war play. Pedagogues have different opinions about the play, which is problematic. LÄS MER