Sökning: "krishantering IKEA"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden krishantering IKEA.

  1. 1. När hemmet blir viktigare än någonsin : En fallstudie om IKEA:s risk- och krishantering under pandemin

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Ellen Gustavsson; Oskar Spetz; [2021]
    Nyckelord :Risk; Risk Management; Crisis; Crisis Management; Business Continuity Management; Business Continuity Planning; Risk; Riskhantering; Kris; Krishantering; Business Continuity Management; Business Continuity Planning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med anledning av att externa risker är oundvikligt för företag krävs det en beredskap för mitigera och mildra dess effekter. Likväl om en risk realiseras leder det till en kris som också måste besvaras av organisationen. Detta innebär att företag måste ha utvecklade styrverktyg för att hantera detta. LÄS MER

  2. 2. Do not hope for the best, plan for the worst! : En studie kring Service Recovery vid två svenska företag samt en introduktion av en ny modell inom Service Recovery

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro universitet

    Författare :David Wollner; Johan Nilsson; Özer Kocdemir; [2011]
    Nyckelord :Service Recovery; Återhämtningsarbete; The Hour Glass Model of The Service Recovery Process; krishantering; kundförväntningar;

    Sammanfattning : Denna uppsats kretsar kring två företags återhämtningsarbete vid uppkomsten av respektive skandal. Vidare skapas en djupare förståelse för teorin Service Recovery's betydelse och användning i praktiken. De två fallen där skandaler inträffat är grundade dels i ICA:s köttfärsskandal och dels i IKEA:s fjäderplockningsskandal. LÄS MER

  3. 3. CSR & Krishantering - Konsten att vara beredd för nya utmaningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emelie Olivensjö; Elsa Gejrot; Rebecca Persson; [2011]
    Nyckelord :CSR; krishantering; företagskultur; kärnvärden; kommunikation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: CSR & Krishantering – konsten att vara beredd för nya utmaningar Seminariedatum: 2012-01-12 Ämne/kurs: FEKH95, Examensarbete kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Elsa Gejrot, Emelie Olivensjö & Rebecca Persson Handledare: Lars Carlman Fem nyckelord: CSR, krishantering, företagskultur, kärnvärden, kommunikation Syfte: Syftet är att se om ett företags CSR-arbete tillsammans med dess strategi för krishantering kan skapa bättre förutsättningar för att möta nya etiska kriser. Vi har i arbetet med dunskandalen och syftet med det är för att visa läsaren hur det kan se ut i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Planering inför rånkris inom detaljhandelsföretag

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Sanam Pazaj; Ayan Dalal; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det finns risken att varje företag drabbas av någon typ av kris någon gång och i samband med denna kris kan verksamheten påverkas i form av minskning av företagets affärsmässiga handlingsutrymme. Kris definieras som ”en händelse som utgör ett hot mot människor, materiella och immateriella värden och där åtgärder utöver de normala krävs för att bemästra situationen” (Skoglund & Olsson 1995, s. LÄS MER

  5. 5. Kriser och förtroende

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mikael Lindgren; Max Rosengren; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens kommunikationssamhälle har kriser som drabbar företag blivit allt mer förekommande. Inget företag idag går säkert för en kris vilket gör att det måste vara förberett. Krishantering är ett organiserat sätt för att företaget ska kunna fungera så normalt som möjligt under en kris. LÄS MER