Sökning: "kriskommunikation retorisk analys"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden kriskommunikation retorisk analys.

  1. 16. Uppbyggandet av förtroende i kriskommunikation : En retorisk analys av Stefan Löfvens och Boris Johnsons tal under Covid-19 pandemin 2020

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elise Diana Svensson Elhorr; [2020]
    Nyckelord :Stefan Löfven; Boris Johnson; rhetoric; trust; Covid-19; Corona; speech to the nation; political communication; crisis communication; rhetorical analysis; rhetorical situation; Sweden; United Kingdom; UK; Stefan Löfven; Boris Johnson; retorik; förtroende; Covid-19; Corona; tal till nationen; politisk kommunikation; kriskommunikation; retorisk analys; retorisk situation; Sverige; Storbritannien;

    Sammanfattning : Syftet med denna fallstudie är att visa på en ökad förståelse kring regeringschefers förmåga att skapa förtroende sin kriskommunikation. Uppsatsen undersöker de tal till nationen som hölls av Sveriges statsminister Stefan Löfven och Storbritanniens premiärminister Boris Johnson vid Covid-19 pandemin under våren och hösten 2020. LÄS MER

  2. 17. HUR KOMMUNICERAR MYNDIGHETER UNDER KRIS? En retorisk analys av Svenska kraftnäts kriskommunikation vintern 2019

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Nils Jobring; [2019-09-25]
    Nyckelord :Retorik; Svenska kraftnät; kriskommunikation; förtroendekris; appellformerna; ethos; logos; pathos; imagereparerande strategier;

    Sammanfattning : Syfte: Att utifrån retoriska perspektiv undersöka Svenska kraftnäts kriskommunikation under januari-februari 2019. Teori: De retoriska appellformerna (ethos, logos, pathos) och imagereparerande strategier. LÄS MER

  3. 18. The spark of a paracrisis

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Benjamin Teir; Melica Flygelholm; [2019]
    Nyckelord :paracrisis; new social movements; discourse; Arla; social media; strategic communication; framing; image repair theory; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis written within the field of strategic communication and digital media, aims to understand how discourse constructs the paracrisis prevailing on the dairy corporation Arla's Instagram account. A social constructivist perspective to reality and a hermeneutic approach to meaning has been the frame of reference for this study. LÄS MER

  4. 19. Bokmässans kris hösten 2017. En analys av Maria Källssons uttalanden från ett retoriskt perspektiv och ett retoriskt kriskommunikationsperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Sara Anvestad; [2018-10-29]
    Nyckelord :Maria Källsson; Bokmässan; Retorik; Retorisk kriskommunikation; kriskommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka Bok- och Biblioteksmässans organisationskris under hösten 2017 ur ett retoriskt perspektiv och ett retoriskt kriskommunikationsperspektiv. Teori: Teorin utgår ifrån begrepp från den klassiska retoriken, bland annat ethos, pathos och logos, samt boken Kriskommunikation (2013) av Orla Vigsø som tar upp teorier om retorisk kriskommunikationsforskning. LÄS MER

  5. 20. Att tala under kaos. En retorisk analys av myndigheters kriskommunikation under skogsbranden i Västmanland 2014 och attentatet på Drottninggatan 2017

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Michelle Langeblad; [2018-10-29]
    Nyckelord :kris; kriskommunikation; retorik; ethos; logos; pathos; myndighetskommunikation; skogsbranden i Västmanland; attentatet på Drottninggatan;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur fem myndigheter kommunicerade under två olika kriser; skogsbranden i Västmanland 2014 respektive attentatet på Drottninggatan 2017. Syftet var att undersöka de berörda myndigheternas kriskommunikation och deras användande av de retoriska appellformerna ethos, logos och pathos utåt mot samhället under respektive kriser och jämföra dem med varandra. LÄS MER