Sökning: "kriskommunikation strategisk kommunikation"

Visar resultat 16 - 20 av 65 uppsatser innehållade orden kriskommunikation strategisk kommunikation.

  1. 16. Vem bär ansvaret? Individen eller organisationen? Offentliga myndigheters kriskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Herman Hanö Ivarsson; Gustav Rosengren; [2021]
    Nyckelord :offentliga organisationers kommunikation; kriskommunikation; krishantering; strategisk kommunikation; individens ansvar; organisationens ansvar; förtroendekris; image repair theory; Myndigheten för samhällsskydd och beredskap; public sector communication; crisis communication; crisis management; strategic communication; individual responsibility; organizational responsibility; reputational crisis; Swedish Civil Contingencies Agency; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra till förståelsen hur organisationer inom den offentliga sektorn använder kommunikation för att reparera och återuppbygga förtroende, och för att förstå vilka typer av strategier de nyttjar för det ändamålet. För att uppnå detta har en kvalitativ analys av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap kommunikation under covid-19-krisen och myndighetens interna kris under slutet av 2020 och inledningen av 2021 genomförts. LÄS MER

  2. 17. Internkommunikation i en sjukvårdsorganisation under covid-19 pandemin : Ur ett medarbetarperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Hedin; Sanna Fernkvist Melin; [2021]
    Nyckelord :Sensemaking; Covid-19; Informationshantering; Kriskommunikation; Strategisk kommunikation; Internkommunikation;

    Sammanfattning : A qualitative study that examines co-workers experiences of the internal information management and communication during the covid-19 crisis and whether that perception differs from before the crisis. Previous research claims that co-workers' perceptions of internal crisis communication have not been thoroughly studied thus there is a knowledge gap. LÄS MER

  3. 18. Kejsaren är nak(d)en! - En kvalitativ fallstudie av NA-KD:s kris och dess krisrespons

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Ebba Eriksson; Klara Stenberg; [2021]
    Nyckelord :kriskommunikation; crisis communication; NA-KD; cancel culture; Rhetorical Arena Theory; Situational Crisis Communication Theory; digitala medier; digital media; krisrespons; crisis response; sociala medier; social media; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie intresserar sig för när en organisations förtroende sätts på spel. Kriskommunikation är i fokus och mer specifikt hur modejätten NA-KD har hanterat ett försök till bojkott, vilket kan kopplas till det aktuella fenomenet cancel culture. LÄS MER

  4. 19. Hur flyger en utsatt organisation sig igenom en samhällskris?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Felicia Röding Lindner; Sandra Bergholm; [2020]
    Nyckelord :Kriskommunikation; organisationskris; samhällskris; sociala medier; retorisk analys; SAS; Social Sciences;

    Sammanfattning : I december 2019 rapporterade Worlds Health Organization (WHO) om ett nytt virus som låg bakom flera stycken lunginflammationer i staden Wuhan i Kina. Inte långt senare konstaterade de kinesiska myndigheterna att det rörde sig om ett helt nytt luftvägsvirus som tillhör familjen coronavirus, så kallat COVID-19 (Doktor.se, 2020). LÄS MER

  5. 20. ”Vi är minst lika upprörda och ledsna som ni” En kvalitativ fallstudie av Arlas kriskommunikation på Facebook

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Malin Gladh Stafner; Freja Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Kriskommunikation; Arla; image repair theory; situational crisis communication theory; förebyggbar kris; sociala medier; Facebook; relationsbyggande dialog.; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how organizations are trying to rebuild their trust and reputation when they are communicating directly with their customers on social media in a crisis, and to examine how well the organization’s choice of crisis communication fits the crisis type. The aim is also to study how organizations are using the interactive functions on social media in their crisis communication to create dialogue. LÄS MER