Sökning: "kristendom kön"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kristendom kön.

  1. 1. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  2. 2. En undersökning om hur läroböcker skildrar etnicitet och genus i religionskunskap i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sebastian Friberg; Mohamed Hassan; [2022]
    Nyckelord :Mångfald; Genus; Etnicitet; Läromedel; Läroböcker; Religion; Skola; Intersektionalitet; Orientalism;

    Sammanfattning : Vi har under våra VFU- perioder sett hur religionsläroböcker brister i skildringen av etnicitet och genus och därför bestämde vi oss att undersöka två läroböcker i vårt examensarbete. Vårt syfte har varit att undersöka om hur religionsläroböcker skildrar etnicitet och genus och vi har utgått från följande frågor:  Hur skildras etnicitet och genus inom religionsämnets läroböcker?  Vilka texter och bilder används i religionsämnets läroböcker gällande etnicitet och genus? Vi har använt oss av två teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  3. 3. Kvinnans plats i läroboken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Wilma Dalborg; Lina Frederiksen; [2020]
    Nyckelord :Genus; skola; religion; jämställdhet; diskriminering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka kvinnans roll i den svenska religionsundervisningen och hur de framställs i läroböcker i religionsundervisningen. Hirdmans genusperspektiv har applicerats på de tre Abrahamitiska religionerna: kristendom, judendom och islam för att undersöka hur makten mellan kvinnor och män är fördelad och hur det visar sig i läroböcker för gymnasieelever. LÄS MER

  4. 4. En heteronormativ diskurs i förändring : En diskursanalys av kön och genus i två läromedel för religionskunskap 1

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Måns Peltonen; Andréa Hammarström; [2018]
    Nyckelord :Christianity; discourse analysis; equality; gender; islam; judaism; picture analysis; sex; teaching materials; textbook; textbook analysis.; Bildanalys; diskursanalys; genus; islam; judendom; jämställdhet; kristendom; kön; läromedel; läromedelsanalys.;

    Sammanfattning : As teacher students, we have on many occasions come across and studied different textbooks for religion. The purpose of this bachelor thesis is to research how sex and gender are presented in the textbooks for the course “religion 1” in the Swedish upper secondary school. LÄS MER

  5. 5. FRÅN HORA TILL HELGON : En litteraturstudie om tre forskares tolkningar och analyser av kvinnliga gestalter i urkunderna för judendom, kristendom och islam som normförmedlare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Sara Elvefeldt; [2016]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; kvinnogestaltning; kvinnoideal; genus; litteraturanalys; religion;

    Sammanfattning : Arbetet är en litteraturstudie som undersöker hur forskare beskriver kvinnliga gestalter från religiösa urkunder och vilka normer dessa förmedlar. Syftet är att undersöka vilka normer som förmedlas och vilka gestaltningar som lyfts fram, samt att koppla dessa till läroplanens mål kring kön, identitet, sexualitet, socioekonomisk bakgrund, etnicitet, känsla av tillhörighet och mening med religionsvetenskapen. LÄS MER