Sökning: "kristendomen i läromedel"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden kristendomen i läromedel.
1. Abrahamitiska religioner i svenska läromedel, 1994-2020 : Hur religionerna skildras gentemot varandra
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : I svenska läromedel för religionskunskap på högstadienivå är det vanligt att de “abrahamitiska religionerna” behandlas för att ge eleverna en ökad förståelse för religiös mångfald och främja interreligiös tolerans. Tyvärr finns det dock tendenser där islam och judendom framställs som "den andre" i förhållande till kristendomen. LÄS MER
2. Representation och stereotyper : En läromedelsanalys i religionskunskap för åk 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Sverige är ett av de mest sekulariserade länderna i världen och religion ses ofta som främmande, något som är för ”de andra”. Samtidigt vilar skolan på en kristen tradition, något som tydliggörs i läroplanen. Det gör det problematiskt att undervisa om de abrahamitiska religionerna på ett likvärdigt fördelat sätt. LÄS MER
3. Kristendomens utmärkande särställning i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Kristendomen har historiskt sett i undervisningsplaner och läroplaner haft en särställning i svenska skolan. Läroplanen Lgr 22 med tillhörande kommentarmaterial påvisar en fortsatt särställning för kristendomen inom religionskunskapen. LÄS MER
4. Hur framställs kristendomen i lärobokstexter för grundskolans årskurser1-3? : En jämförande läromedelsanalys
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Religionsämnet i Sverige har sina rötter djupt rotade i en kristen luthersk tradition. Viktigaskeden i historien har inneburit att Sverige förändrats från ett enhetligt kristet land till ett mångkulturellt och sekulariserat land. LÄS MER
5. "Jag följer läroplanen." : En kartläggning över vilka högtider, symboler och berättelser från kristendomen, islam och judendomen som lärare väljer att undervisa om genom en läromedelsgranskning och en enkätundersökning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : This study examines which festivals, symbols and stories from Christianity, Islam and Judaism that the teachers choose to treat in religious education in primary school. The purpose is to see what the teachers do for selection of the large number of festivals, symbols and stories that are linked to the three religions based on the wording in the curriculum as the National Agency for Education does not provide a detailed explanation of what is requested or concept of festival, symbol or story. LÄS MER