Sökning: "kristendomen i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden kristendomen i skolan.

  1. 1. De abrahamitiska religionerna : En intersektionell analys av hur judendomen, kristendomen och islam presenteras i läroböcker i religionskunskap för åk 4–6 (1994–2022)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Abdullah; Abu Sultan Mariam; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats innefattar en kvalitativ textanalys, som undersöker hur judendomen, kristendomen och islam presenteras i sex läroböcker för årskurserna 4–6 mellan åren 1994–2022. Studiens teoretiska utgångspunkter intersektionalitet och andrafiering används genomgående i analysen av läroböckerna för att identifiera maktordningarna etnicitet och kön. LÄS MER

  2. 2. Representation och stereotyper : En läromedelsanalys i religionskunskap för åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Mia Sinanovic Hjelmtorp; My Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Representation; stereotyper; kristen tradition; religionskunskap; läroböcker; abrahamitiska religioner; undervisning;

    Sammanfattning : Sverige är ett av de mest sekulariserade länderna i världen och religion ses ofta som främmande, något som är för ”de andra”. Samtidigt vilar skolan på en kristen tradition, något som tydliggörs i läroplanen. Det gör det problematiskt att undervisa om de abrahamitiska religionerna på ett likvärdigt fördelat sätt. LÄS MER

  3. 3. Kristendomens utmärkande särställning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofia Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Grundskolans läroplaner; kristendom; sociokulturellt perspektiv; särställning;

    Sammanfattning : Kristendomen har historiskt sett i undervisningsplaner och läroplaner haft en särställning i svenska skolan. Läroplanen Lgr 22 med tillhörande kommentarmaterial påvisar en fortsatt särställning för kristendomen inom religionskunskapen. LÄS MER

  4. 4. Lärobokens Jesus : En läroboksanalys över världens mest kända person i svenska läroböcker mellan 1860–2020

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Elin Hamberg; [2022]
    Nyckelord :Jesus; läroböcker; sekularisering; skola; kristendom;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur Jesus skildras i svenska läroböcker i religionskunskap mellan 1860–2020 samt diskutera varför det finns skillnader över tid med stöd av Selanders sekulariseringstes och Sørensen historiska analys. Metoden som använts är kvalitativ textanalys och materialet tio läroböcker mellan ovan angivna år. LÄS MER

  5. 5. ”Väldigt likt fritids skulle jag vilja säga faktiskt” : En intervjustudie om församlings- och fritidspedagogers syn på Svenska kyrkans roll i fritidshem och en gemensam pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofia Carlsson; Andrea Boktor; [2021]
    Nyckelord :Fritidshem; Svenska kyrkan; samverkan; värdegrund; kulturarv; pedagogik; läroplansteori; governmentality;

    Sammanfattning : I denna studie intervjuas fritidspedagoger och församlingspedagoger för att undersöka deras syn på och arbete med frågor kopplade till kristendom, samt hur de ser på en samverkan mellan fritidshem och Svenska kyrkan. Resultatet visar på att både fritidspedagoger och församlingspedagoger arbetar med att komplettera skolan genom praktisk undervisning. LÄS MER