Sökning: "kristendomens betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kristendomens betydelse.

  1. 1. Kristliga föreningen för unga människor : En jämförelse mellan KFUM:s verksamhet i akademikerstaden Linköping och arbetarstadenÖrebro på 1920– och 1960–talet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hannes Botvidsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna undersökning har som syfte att undersöka hur KFUM:s verksamhet, med särskilt fokus på idrottsverksamhet, skiljer sig mellan en akademiker– och en arbetarstad. Detta studerades genom att undersöka vilka förändringar som KFUM i Linköping och Örebro har genomgått mellan åren 1925–1930 och 1965–1970. LÄS MER

  2. 2. Abrahams barn i religionsundervisningen : En enkätstudie om låg- och mellanstadielärares behandling av judendomen, kristendomen och islam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanne Forsberg; [2019]
    Nyckelord :Religious education; non-confessional school; Abraham s children; social cohesion; differences and similarities between religions.; Religionsundervisning; icke-konfessionell skola; Abrahams barn; social sammanhållning; o likheter mellan religioner.;

    Sammanfattning : This study examines primary school teachers approach towards the Abrahamic religions of Judaism, Christianity and Islam. The aim is to make a contribution to the academic discussion of the advantages and disadvantages when teachers emphasize differences or similarities between these religions. LÄS MER

  3. 3. Kristendomen i skolans undervisning : Betydelsen för utvecklingen av barns och ungas kulturella identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma Hedin; [2013]
    Nyckelord :Kultur; kulturell identitet; kulturarv; kristendom mångkultur;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilken plats och betydelse kristendomen har och har haft över tid i religions-, historie- och samhällskunskapsundervisningen när det gäller att leva tillsammans i ett samhälle, familj eller bara som man och kvinna. Studien syftar också till att undersöka vilken betydelse kristendomen har för barn och ungas kulturella identitet och hur skolan kan bidra till att utveckla denna hos barn och unga. LÄS MER

  4. 4. Religionskunskapen, kristendomen och lärarna : En studie av gymnasielärares förhållningssätt till kristendomen i undervisningen om religioner och livsåskådningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Britt Nordgren; [2013]
    Nyckelord :Didaktik; Halvstrukturerade intervjuer; Lärarperspektiv; Religionskunskap; Kristendom;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att få en djupare förståelse för kristendomens betydelse för religionskunskapens ämnesidentitet ur ett lärarperspektiv. Huvudfrågeställningen i uppsatsen är vilken betydelse gymnasielärare ger kristendomen som innehåll inom religionskunskapsämnet. LÄS MER

  5. 5. Ikonens dilemma : En studie av inkarnationens betydelse för ikonen

    L3-uppsats, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Eva Lindgren; [2008]
    Nyckelord :ikon; bild; kristendom; kristologi; inkarnation; teologi; ortodox; semiotik;

    Sammanfattning :   Uppsatsen handlar om kristendomens syn på inkarnationen och dess betydelse för ikonen. Det är en studie av ikonens teologiska och historiska bakgrund, kopplad till kristologiska frågor som uppstod redan under den tidiga kristendomen. LÄS MER