Sökning: "kritisk diskursanalys könsidentitet"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kritisk diskursanalys könsidentitet.
1. Jag tycker inte att en hårig snopp kan gå runt och vara kvinna : En legitimeringsanalys av debatten om synen på kön och vård för transpersoner som uppstod i samband med Kajsa Ekis Ekmans boksläpp Om könets existens (2021)
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Syftet för den har här uppsatsen har varit att öka kunskapen om representationen av transpersoner i media, genom att undersöka en mediedebatt om synen på kön och vård för transpersoner som uppstod i samband med Kajsa Ekis Ekmans bok Om könets existens (2021). Debattinlägg som publicerades i tidningen Dagens ETC 2021 har analyserats utifrån kritisk diskursanalys och legitimeringsanalys. LÄS MER
2. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER
3. Porträttering av psykisk ohälsa i The OC och Euphoria : En kvalitativ studie med kritisk multimodal diskursanalys
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka porträtteringen av psykisk ohälsa i tvåungdomsserier, The OC (2003) och Euphoria (2019). Den använda metoden är kritiskmultimodal diskursanalys kombinerad med semiotik utifrån det teoretiska ramverketdiskursteori, stereotyper och stigma. LÄS MER
4. Är alla med? : En kritisk diskursanalys av förskolans läroplan samt förskolorsdokumentation mot diskriminering och kränkande behandling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan skall vara en trygg verksamhet där barns utveckling skall främjas. Arbetet styrs bland annatgenom förskolans läroplan Lpfö-18 (Skolverket, 2018) som tydliggör att förskolans utbildning skaförmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna. LÄS MER
5. Den brittiska konstruktionen av Hijras - En studie om genusföreställningar i en brittisk kolonial diskurs under 1800-talet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : År 2014 beslöt högsta domstolen i Indien för att juridiskt erkänna och införa ett tredje kön, ofta kallat för hijras. Fyra år senare avkriminaliserades även homosexualitet i landet, något som tidigare kunde ge fängelsestraff. LÄS MER