Sökning: "kritisk diskursanalys specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden kritisk diskursanalys specialpedagogik.

  1. 1. Skolans möte med elevers olikheter : En kritisk diskursanalys av ett statligt utbildningspolitiskt slutbetänkande

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Erika Steorn; [2023]
    Nyckelord :Inclusive education; special education; policy analysis and education policy; politics of education; discourse analysis.; Utbildningspolitik; utbildningspolitiska dokument; specialpedagogik; inkludering; elevers olika förutsättningar för lärande; diskursanalys.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Undersökningen tar sin utgångspunkt i och har syftet att illustrera hur skolans möte med elevers olika förutsättningar för lärande framträder i förhållande till tanken om inkludering i dagens svenska utbildningspolitik. I studien fokuseras ett utbildningspolitiskt dokument, en statlig utrednings slutbetänkande SOU 2021:11, samt utredningens direktiv. LÄS MER

  2. 2. Diagnos: Utländsk bakgrund?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Martinsson; Ulla Westerberg; [2022-10-13]
    Nyckelord :utländsk bakgrund;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om hur olika yrkesgrupper i skolan talar om elever med utländsk bakgrund och särskilt stöd. Elever med utländsk bakgrund uppnår enligt rapporter från Skolverket sämre skolresultat än elever med svensk bakgrund. LÄS MER

  3. 3. SKOLA I LÅSTA FORMER - En diskursanalys på ett statligt ungdomshem

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Dahlhöjd; [2022-02-27]
    Nyckelord :diskursanalys; särskild skolform; samhällsvård; SiS;

    Sammanfattning : Syfte: I denna studie har syftet varit att undersöka hur skolgången skrivs fram för elever med Statens institutionsstyrelse (SiS) som huvudman, och således befinner sig i en särskild skolform. För att lyckas med att undersöka detta behöver följande frågor arbetas vidare med: 1. LÄS MER

  4. 4. FÖRSKOLLÄRARSTUDENTERS RESONEMANG OM OMSORG En kritisk diskursanalys av studenters tal om omsorg

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christer Rödin; [2021-08-27]
    Nyckelord :omsorg; diskurs; förskollärarstudent; förskola; EduCare;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet i studien är att vinna kunskap om hur förskollärarstudenter resonerar om begreppet omsorg i relation till sin utbildning. Mer specifikt åsyftar studien att besvara följande frågor: Hur definierar studenterna begreppet omsorg? Vilka diskurser framträder i talet om omsorg på förskollärarprogrammet? Hur reflekterar studenterna om sina kunskaper om omsorgens roll för det förskolepedagogiska fältet? Teori: Studiens teoretiska ramverk består av Fairclough kritiska diskursanalys (1992,2010) och används även som analysmetod. LÄS MER

  5. 5. Vad är problemet? En kritisk diskursanalys av Riktade stödinsatser för nyanlända barn och elevers utbildning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Nilsdotter Brown; [2020-01-07]
    Nyckelord :Integration; monokulturalitet; nyanlända elever; problemrepresentationer;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka problem som synliggörs inom regeringsuppdraget Riktade stödinsatser för nyanlända barn och elevers utbildning och hur de nyanlända eleverna positioneras i förhållande till dessa problem. Teori och metod: I studien används utvalda delar av Faircloughs (2017) tredimensionella modell för kritisk diskursanalys som beskriver diskurser som text, diskursiv praktik och social praktik samt Carol Bacchis (2012) metod för kritisk policyanalys “What´s the Problem Represented to be?” (WPR-metoden). LÄS MER