Sökning: "kritisk granskning av läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden kritisk granskning av läromedel.

  1. 1. Vad utelämnas? : - En kritisk granskning av sfi-läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Atefeh Ebrahimnia; Jakob Hvistendahl; [2024]
    Nyckelord :vuxenutbildning; SFI; rasism; rasifiering; diskriminering; normkritisk pedagogik; kritiska vithetsstudier; maktstrukturer; ojämlikhet; representation;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kritisk textanalys av två läromedel avsedda för svenska för invandrare(SFI) kurs D. Analysen baseras på kritisk diskursanalys, normkritisk forskning ochkritiska vithetsstudier. LÄS MER

  2. 2. Lika viktigt : Demokratiska ämneskonceptioner iSO-läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Christian Camitz; Anders Carlsson; [2023]
    Nyckelord :ämneskonceptioner; demokrati; intellektuell och moralisk tillväxt growth ; läromedelskoherens; jämlikhet.;

    Sammanfattning : Detta är en läromedelsanalys av SO-läromedel för mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet.Studien undersöker huruvida läromedel för mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet följervissa föreskrifter ur rådande läroplan, Lgr 22 och Gy 22 (läroplanskoherens). LÄS MER

  3. 3. Öst är öst och väst är väst : En läromedelsgranskning av jämställdhetsframställningar inom samhällsekonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Anja Littorin; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; genus; samhällsekonomi; jämställdhet;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att redogöra för hur kvinnor och män skildras i olika typer av läromedel för gymnasieskolan. Fokus har legat på läromedel inom ämnet samhällskunskap med en avgränsning kring innehåll som behandlar samhällsekonomi. LÄS MER

  4. 4. Flickornas knivar är fina, men vad är pojkarnas knivar? : - en jämförande textanalys om genus i historieläromedel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sabrina Lindgren; Kristine Meidell; [2021]
    Nyckelord :Kvalitativ textanalys; Genus; Könsmaktsordning; Historieläromedel; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur genus skildras i historieläromedel inom området forntiden för årskurs 1-3 samt stormaktstiden för årskurs 4-6. Studien syftade även till att belysa om de valda läromedlen knyter an till läroplanens avsnitt om skolans uppdrag gällande kritisk granskning av könsnormer. LÄS MER

  5. 5. Orientalism och läromedel? : En kritisk granskning av läromedel i Historieämnet på högstadienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Viktor Knutsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med grund i tidigare forskning rörande didaktik och läromedel samt skolans rådande styrdokument har föreliggande arbete med stöd i orientalistisk teori ämnat synliggöra innehållet i läromedel i historia på högstadienivå. Syftet har varit att vid diskursiv dekonstruktion undersöka förekomsten av orientalism i det utvalda källmaterial genom att synliggöra hur stor plats Orienten och orientalen ges samt hur de gestaltas i detta källmaterial. LÄS MER