Sökning: "kritisk literacy"

Visar resultat 21 - 25 av 63 uppsatser innehållade orden kritisk literacy.

  1. 21. Barnlitteratur ur ett genusperspektiv : En text- och bildanalys av Astrid Lindgrens böcker Lotta påBråkmakargatan och Alla vi barn i Bullerbyn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elisabet Magnerot; [2021]
    Nyckelord :Lotta på Bråkmakargatan; Alla vi Barn i Bullerbyn; Astrid Lindgren; genus; traditionella könsroller; critical literacy; kritisk litteracitet; illustrationer; normbrytande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utföra en text- och bildanalys av Astrid Lindgrens böckerLotta på Bråkmakargatan (1961) och Alla vi barn i Bullerbyn (1947). I studien undersökshuvudkaraktärerna med inriktning på Lotta och Lisa ur ett genusperspektiv och jämför derasgenuskonstruktion, och hur de framställs i anknytning till de genusnormer som förekommer ibarnlitteratur. LÄS MER

  2. 22. Att läsa för att utvecklas : Översiktsverk om skönlitterär läsning för personlig utveckling på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Susekova Daria; Pihlman Marko; [2021]
    Nyckelord :critical literacy; literacy; personal development; fiction; upper secondary school; highschool; literature; Personlig utveckling; litteracitet; kritisk litteracitet; litterär repertoar; skönlitteratur; kanon; kanonlitteratur; gymnasiet;

    Sammanfattning : Det övergripande problemet vi började med är vad som beskrivs i artikeln En skola utan kanon om att elever läser mindre i skolan på grund av olika faktorer. Vissa av dem är rent tidsmässiga men även att det finns en delad uppfattning om att det helt enkelt inte finns nog med tid för djupgående skönlitterär läsning (Nordlund 1998). LÄS MER

  3. 23. “Rika familjer brukar använda mer snobbiga ord för att försöka verka bättre än den de talar med” : En kritisk diskursanalys av subjektspositioner i elevtexter och lärarintervjuer från två olika gymnasieprogram

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sanna Hedh Roman; [2021]
    Nyckelord :identitetsskapande; critical literacy; subjektspositioner;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elevernas möjligheter till att skapa och ge uttryck för sina identiter i kursen Svenska 1 på gymnasiet. Genom att jämföra hur eleverna positionerar sig själva och andra i sina texter på ett yrkesprogram respektive ett studieförberedande program, samt hur deras lärare positionerar eleverna och sig själva i förhållande till dem får jag syn på en del av identitetsskapandet som sker inom skolan. LÄS MER

  4. 24. (O)synlig makt : En maktanalys av läroböcker för svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Lisette Bosson; [2021]
    Nyckelord :kritisk litteracitet; Appraisal;

    Sammanfattning : The aim of this study is to apply a power perspective upon textbooks used in the upper secondary school course of Swedish as a second language 3. Three different textbooks have been analysed from three perspectives regarding content, addressivity and activities. LÄS MER

  5. 25. Förskolebarns förståelse och inställning till Covid-19 rekommendationer i förskolemiljö : En kvalitativ intervjustudie med förskolebarn från Mellansverige

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Viktoria Cordova; [2021]
    Nyckelord :Preschool children; Covid-19 recommendations; qualitative image support interviews; health literacy; qualitative content analysis with a deductive approach; Förskolebarn; Covid-19 rekommendationer; Kvalitativa intervjuer med bildstöd; Health literacy; Kvalitativ innehållsanalys med deduktiv ansats;

    Sammanfattning : Introduktion: Hälsan är ojämnt fördelad redan i tidig ålder och förskolan har möjlighet att verka kompenserande för barnens ojämlika uppväxtvillkor. Förskolans agerande i pandemitider kan påverka barnens utveckling och framtid. LÄS MER