Sökning: "kritisk massa"

Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade orden kritisk massa.

  1. 6. Kvinnor, hjälper eller stjälper de kreditbetygen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Mattsson; Oscar Pålsson; Frida Rosén; [2021]
    Nyckelord :Kreditbetyg; Kvinnliga styrelseledamöter; S P Global Ratings; Europa; Könskvoteringslagar; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Kvinnor, hjälper eller stjälper de kreditbetygen? En kvantitativ studie om hur kvinnor i styrelser påverkar företags kreditbetyg Seminariedatum: 2021-01-15 Kursnamn: FEKH89, Examensarbete i Finansiering på kandidatnivå, 15hp. Författare: Sofie Mattsson, Oscar Pålsson, Frida Rosén Handledare: Anamaria Cociorva Nyckelord: kreditbetyg, kvinnliga styrelseledamöter, S&P Global Ratings, Europa, könskvoteringslagar. LÄS MER

  2. 7. Styrelseledamöters inflytande över bolagsprestationer : Genom utveckling av ett inflytandeindex

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Stephanie Cronqvist; Adam Svensson; [2021]
    Nyckelord :Corporate boards; Power; Index; Tokens; Groups; Power structure; Power bases; Diversity.; Bolagsstyrelser; Inflytande; Index; Tokens; Grupperingar; Inflytandestruktur; Inflytandebaser; Mångfald.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har grundat sina studier i att ett medlemskap i styrelsen är lika med att individer har denna påverkan över bolagets presterade resultat. Vidare återstår dilemmat om det går att fastställa att ett medlemskap i styrelsen, oavsett roll och person, medför att ledamöterna har inflytande. LÄS MER

  3. 8. Evaluation of ingredient brands with network effects : Towards an Analytical Framework

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :DANIEL HALLIN; FILIP MÄLBERG; [2021]
    Nyckelord :Ingredient branding; network effects; market position; market characteristics; de facto standard; dominant design; brand equity; brand awareness; added services; critical mass; Ingrediensvarumärke; nätverkseffekter; marknadsposition; marknadskaraktär; de facto standard; dominerande design; varumärkeskapital; varumärkesmedvetenhet; extra tjänster; kritisk massa;

    Sammanfattning : In recent years, companies have increasingly built their businesses around network effects. Furthermore, ingredient branding has become a frequent occurrence in which companies develop their business model by incorporating their product into other products. LÄS MER

  4. 9. Att lansera en dubbelsidig plattform : En first movers väg till den kritiska massan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Amanda Karlberg; Mirjam Lundin; [2021]
    Nyckelord :Diffusion; dubbelsidig plattform; first mover advantage; innovation; intention till användning; kritisk massa; nätverkseffekter; socialt entreprenörskap;

    Sammanfattning : En dubbelsidig plattform är en typ av mellanhand som möjliggör interaktioner mellan två tydliga kundgrupper. Att som dubbelsidig plattform nå sin kritiska massa är vitalt för att överleva. LÄS MER

  5. 10. Presterar jämställda bolag bättre? : En kvantitativ undersökning på large cap Stockholm

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Linus Gulldén; Sebastian von der Wellen; [2021]
    Nyckelord :jämställdhet; finansiell prestation; bolagsstyrelser; kritisk massa-teorin; Sverige;

    Sammanfattning : Syfte: Den Europeiska kommissionen lade fram ett lagförslag om jämställdhet i bolagsstyrelserna i de börsnoterade företagen. Kvinnlig representation i börsnoterade företag är således ett aktuellt ämne och det är även en intressant fråga om detta har en påverkan på ett företagets finansiella prestation. LÄS MER