Sökning: "kritisk pragmatism"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden kritisk pragmatism.

  1. 1. Att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Elmgren; [2022-10-31]
    Nyckelord :taluppfattning; tidiga insater; särskilda utbildningsbehov i matematik; bedömningsstöd; kartläggningsmaterial; frirum;

    Sammanfattning : Syfte: Studien hade som syfte att synliggöra hur resultaten av de nationella kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden i taluppfattning användes och följdes upp i matematikundervisningen i förskoleklass och årskurs 1 på tre olika skolor. Ett särskilt sökljus riktades mot framgångsfaktorer för en likvärdig och tidig matematikundervisning. LÄS MER

  2. 2. "Klart man blir lite kritisk när man lär sig hur lätt det är att förvränga fakta" : En studie om källkritik och källtillit i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Lisa Fekete; [2022]
    Nyckelord :Source criticism; Source trust; Credibility; Information literacy; Upper secondary students; källkritik; källtillit; pålitlighet; informationskompetens; gymnasieelever;

    Sammanfattning : In recent years, theories have emerged about whether the source critical approaches that are encouraged in school affect students’ trust in credible sources. The purpose of this thesis is to illuminate the perspectives of upper secondary students; their experiences of lectures in source criticism, and how the teaching has affected their trust in the credibility of established news media, scientific research, and authorities. LÄS MER

  3. 3. Rätt stöd i rätt tid - garantin i praktiken

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Emma Johansson; Elisabeth Walderstedt; [2021-02-17]
    Nyckelord :tidiga stödinsatser; läs- och skrivutveckling; speciallärare; samråd; fonologisk medvetenhet; framgångsrik undervisning; kritisk pragmatism; hermeneutik;

    Sammanfattning : Sedan 1 juli 2019 är skolorna enligt lag (SFS 2018:1098) ålagda att följa garantin för tidiga stödinsatser inom områdena läsa och skriva. Syftet med vår studie var att få en bild av hur ga-rantin fungerar i praktiken utifrån speciallärares inom språk, - läs- och skrivutveckling utsagor samt hur garantin tolkas av desamma. LÄS MER

  4. 4. En språkverkstad för alla : Språkverkstadspedagogers jurisdiktion över arbetet med studenter i studiesvårigheter

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Dahl; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; högre utbildning; breddad rekrytering breddat deltagande; studenter i studiesvårigheter; språkverkstadspedagogik; kritisk pragmatism; relationellt perspektiv; jurisdiktion;

    Sammanfattning : AbstractDue to widening participation in higher education, so-called språkverkstäder (academic writing centers) have been founded and are now present at most of the larger Swedish universities. The main activity at writing centers are individual tutorials in academic writing, reading and study skills. LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande och elever med ADHD : En kritisk systematisk litteraturstudie om möjligheter och problem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nicole Hedenström Hamadeh; Amanda Jansson; [2020]
    Nyckelord :Pedagogik; kooperativt lärande; forskningsöversikt; ADHD; systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka eventuella möjligheter och problem kooperativt lärande har för elever med Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Två frågeställningar är centrala i studien: ”Vilka möjligheter belyser forskningen om kooperativt lärande för elever med ADHD i grundskolan?” samt ”Vilka problem belyser forskningen om kooperativt lärande för elever med ADHD i grundskolan?”. LÄS MER