Sökning: "kritisk textanalys"

Visar resultat 11 - 15 av 213 uppsatser innehållade orden kritisk textanalys.

  1. 11. De omätbara livsviktiga förmågorna : En studie i hur värdegrundsarbete förankrat i skönlitteratur kan utveckla framtidens demokratiska medborgare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Vendela Svensson; Amanda Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Fiction; value-based work; didactic potential; empathy; narrative fantasy; critical literacy; Skönlitteratur; värdegrundsarbete; didaktisk potential; empati; narrativ fantasi; kritisk litteracitet;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur ett skönlitterärt verk kan användas som verktyg för arbetet med värdegrundsfrågor i grundskolan. Vidare har studien som syfte att ta reda på hur ett sådant arbete kan bidra till elevers utveckling av de omätbara förmågor som kan tänkas fundamentala inför deras framtida uppdrag som demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER

  2. 12. POV: Du försöker vara en man : En multimodal kritisk diskursanalys av konstruktionen av maskulinitet på plattformen TikTok

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Tindra Kirppu; Albin Moberg; Julia Ekman; [2023]
    Nyckelord :masculinity; TikTok; manosphere; trends; hegemony; representation; Multimodal critical discourse analysis; maskulinitet; TikTok; manosfär; trender; hegemoni; representation; Multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Många människor använder sig idag av olika sociala medier som sin främsta utgångspunkt för information och kommunikation. Bland de sociala medier som används mest har TikTok kommittill att bli en av de mest populära, främst bland den yngre publiken. LÄS MER

  3. 13. Den latinamerikanska (under)representationen : En multimodal textanalys av svenskt läromedel för spanskspråkig undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Hanna Sellgren; [2023]
    Nyckelord :MCDA; multimodal critical discourse analysis; textbook analysis; social semiotics; Latin America; representation; presence; equality; Spanish teaching; MCDA; multimodal kritisk diskursanalys; läromedelsanalys; socialsemiotik; Latinamerika; representation; förekomst; jämlikhet; spanskundervisning; ADM; análisis del discurso multimodal; análisis de manuales; semiótica social; América Latina; representación; presencia; igualdad; enseñanza de español;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the representation of Latin America in verbal and visual text in Swedish textbooks for Spanish teaching. More specifically, this analysis examines how much of the text is represented by Latin American people in comparison to European people, how Latin Americans are represented and how large the prevalence of each form of representation is, as well as which verbal and visual patterns are present in the textbooks. LÄS MER

  4. 14. AI – banbrytande möjlighet, eller hotfull fara? : En studie av den svenska nyhetsrapporteringen av AI efter lansering av Chat GPT-3.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sanna Rogström; Ann-Sofie Nilsson; [2023]
    Nyckelord :AI; Artificiell intelligens; Chat GPT-3; kritisk diskursanalys; kvantitativ innehållsanalys; utmaningar; möjligheter; hot; framtiden; människa; AI-debatten;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur AI framställs i de två största kvällstidningarnadå ChatGPT-3 lanserades i november 2022 fram till mars 2023. Studien syftar till att ta reda på om framställningen av ämnet AI har varit övervägande negativt eller positivt genom att undersöka 50 publicerade artiklar från vardera tidning samt vidare analys av två artiklar. LÄS MER

  5. 15. Triangeldramat om skärmtid i förskolan : En diskursanalys av WHO, Lpfö 18 och enkätsvar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Dahlin Wictor; Julia Gustafsson Frennert; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; diskurser; förskola; normer; skärmtid;

    Sammanfattning : I denna studie har vi haft som ansats att belysa problem som uppstår när pedagoger i förskolan ställs inför att förhålla sig till WHOs (2019a) dokument samt Lpfö 18 (2018), eftersom dessa två dokument emellanåt motsäger varandra. Syftet med uppsatsen är att genom ett normkritiskt perspektiv och ett diskursteoretiskt angreppssätt undersöka vilka diskurser och ‘sanningar’ som lyfts kring skärmtid hos barn, utifrån tre empiriska delar. LÄS MER